Нарешті я добрався до чергової оглядової статті для розділу фото. Сьогодні я хочу вас ознайомити з двома об’єктивами, а саме Canon EF 50 mm f/1.8 mk I і mk II. Сталося так, що у мене вдома є і той і інший, і гріх було б їх не порівняти, тим більше що порівнювати там є що.

Хто ж у нас сьогодні буде битися на місце кращого?

Canon EF 50mm f/1.8. Був випущений в березні 1987 року і являє собою автофокусный об’єктив початкового рівня з фіксованою фокусною відстанню. Має карбоновий корпус і металеве кріплення байонета.

У грудні 1990 року EF 50mm f/1.8 був замінений моделлю 50mm f/1.8 II. 50mm f/1.8 II в цілому ідентичний варіанту 1987 року, але має пластикове кріплення байонета і позбавлений шкали дистанцій.

Обидва об’єктива відрізняються високою різкістю і якістю зображення, притому, що є найдешевшими об’єктивами з фіксованою фокусною відстанню в лінійці Canon. Останнім часом друга ревізія дуже популярна, особливо серед початківців фотографів, за рахунок того, що відношення ціна/якість поза конкуренцією. Перша ревізія не отримала особливого поширення в Росії із-за того що масове захоплення цифровими дзеркальними камерами пішло зовсім недавно, а об’єктив не випускається вже більше 20 років.

Зустріти EF 50mm f/1.8 неймовірно складно, але мені пощастило. Мій екземпляр був знайдений в Сполучених Штатах і привезений в Росію. Ще раз висловлюю подяку Геворгу, що допоміг з такою знахідкою. До речі, цей об’єктив мені обійшовся в 400$, у той час як 50mm f/1.8 II в магазинах лежав за ціною 3500р, це десь 100$. Шалена різниця, подумаєте ви, ну так, скажу я приступаю до огляду.

Звичайно ж, варто починати з розгляду зовнішнього вигляду і технічних характеристик об’єктивів. Давайте зробимо це, можете натискати на картинки, я спеціально їх не став сильно зменшувати, щоб ви могли роздивитися.

Начебто і одне і те ж, але в теж час і абсолютно різні об’єктиви. Почнемо з загальних рис:

Canon EF 50mm f/1.8 I
Canon EF 50mm f/1.8 II

Діафрагмаf/1,8 — f/22f/1,8 — f/22
Конструкція5 груп / 6 елементів5 груп / 6 елементів
Пелюстки діафрагми55
Хв. дистанція фокусування0,45 м0,45 м
Горизонтальний кут зору40°40°
Діагональний кут зору46°46°
Вертикальний кут зору27°27°
Макс. діаметр67,4 мм68,2 мм
Довжина42,5 мм41 мм
Вага190 г130 г
Діаметр різьблення фільтра52 мм52 мм
ЦінаНевідома4000р ~ 130$
НЕМАЄ у вільному продажу
НЕ випускається

Наскільки видно з таблиці, нутрощі, тобто технічні характеристики ідентичні. Нічого не зазнало змін за три з половиною роки. Ось вам і діаграма нутрощів:

Зміни торкнулися лише зовнішнього вигляду об’єктивів. Невеликі відмінності у фізичних розмірах і вазі. Дивлячись на цифри нічого зрозуміти не можна, треба порівнювати їх зовнішність, тримаючи у руках. Вам же доведеться порівнювати з фотографій, показаним вище. Відмінності насправді великі. Чого тільки коштує карбоновий корпус EF 50mm f/1.8, він приємний на відчуття і вселяє міцність і безвідмовність. В EF 50mm f/1.8 II звичайний пластмасовий корпус, як у китових об’єктивів, тримати в руках неприємно, благо, що про це зовсім не думаєш під час зйомки. Ще величезна різниця: EF 50mm f/1.8 має металевий байонет, що додає певної міцності всієї конструкції і надійності кріплення об’єктива до тушки. Нічого не бовтається і не люфтить. В EF 50mm f/1.8 II байонет пластмасовий і є частиною загального пластмасового конструктиву об’єктива:

Так само важлива річ – кільце фокусування. До нього звикаєш, а точніше кажучи, звикаєш до того, що у всіх об’єктивів воно знаходиться на тілі корпусу, f/1.8 II це кільце при першому погляді можна і не знайти. Воно знаходиться на самому кінці, особисто мені, керувати таким кільцем незручно. Інша розмова з f/1.8 I, тут все якось звично, і кільце на місці і фокусировочная шкала є. І, до речі, f/1.8 II фокусуючоі шкали немає. Заощадили буквально на всьому, дуже шкода.

Ось ми розглянули та детально розібрали все, що стосується зовнішнього вигляду обох моделей. Тепер можемо переходити безпосередньо до польових випробувань на якість картинки.

Випробування на якість я умовно розбив на 4 частини. 4 випробування в різних умовах. Для всіх випробувань крім 4-ого я використав як джерело світла будівельний прожектор потужністю в 500 ватт. Спасибі OBI за те, що продають такі прожектори так недорого (500р). Фотоапарат – мій улюблений Canon EOS 5D Mark II. Фотоапарат весь час перебував на штативі, так що під час зміни об’єктивів рух виключено практично повністю, я робив це з особливою акуратністю.

Випробування — «Білий аркуш». В цій частині я хотів би вас ознайомити з виньетированием, фотографую чистий білий аркуш паперу, що підсвічується прожектором. Однак я сфотографував білий аркуш обома об’єктивами на максимальній діафрагмі і перейшов до наступного випробування, зовсім забувши про решту «дірки». Так як вже випробувальний стенд був зіпсований, і я не міг повернутися назад, випробування не зовсім вийшло. Так само в цьому випробуванні я зробив знімки з корекцією периферійного освітлення і без неї. Є така нова функція в 5D2 (так само є в новому 50D, думаю, що і в 1D mkIV та 7D вона теж повинна бути, тому що це зовсім свіжі фотоапарати), яка виключає віньєтування на кадрі за рахунок заздалегідь завантажених програм обробки зображення в фотоапарат. Однак і тут стався казус, побачив я це тільки коли готові знімки завантажив в LightRoom (я все знімав у RAW). Обидві пари фотографій були однаковими, тобто, як ніби корекція не спрацювала на RAW’ах, а фотоапарат відображав мені на екрані чітко ці відмінності. Але все одно, не дивлячись на невдачі, я викладу обидві пари фотографій:

Canon EF 50mm f/1.8 ICanon EF 50mm f/1.8 II
Без корекції
З корекцією

Як бачите, ніяких відмінностей немає взагалі. Хіба що в першій парі кадрів вийшло, що у f/1.8 II трохи світліше, віньєтування менше. Схиляюся до того, що це випадковість. На другій парі картинки абсолютно однакові. Так що рахунок 1 – 1.

Випробування – «Картатий лист». У цьому випробуванні я хотів показати можливість хроматичної аберації по кутах кадру. Для цього на білий аркуш я наклеїв листок картатої папери і сфотографував рівне перпендикулярно обома об’єктивами. Знову помилка – листок виявився замалим, і не вийшло на весь кадр сфотографувати його. Але я знайшов вихід, намалював позначки хрестиками. Лівий хрестик – центр кадру, правий – точка, на яку була фокусування. Так що на картинках я представив вам правий верхній шматок кадру.

Canon EF 50mm f/1.8 ICanon EF 50mm f/1.8 II

Як бачимо лінії прямі, спотворень немає, у всякому разі, видимих на око. Картинки тут, так само як і в минулому випробуванні однакові. Рахунок 2 — 2.

Випробування – «Віньєтування». Ну тут все зрозуміло з назви тесту. Так як я пролетів у першому тесті, забувши про різні значення апертури, будемо виправлятися. Було зроблено 3 пари знімків з різними значеннями: f/1.8; f/3.5; f/5.6; для кожного об’єктива відповідно. Далі кадри були в LightRoom’е підігнані під одну яскравість, де це потрібно, ніякі налаштування більше не змінювалися.

Canon EF 50mm f/1.8 ICanon EF 50mm f/1.8 II
f/1.8
f/3.5
f/5.6

Як бачимо у нас знову результати на обох об’єктивах однакові. На діафрагмі f/1.8 ми спостерігаємо дуже сильне віньєтування. Куди без цього, будь об’єктив на максимальній «дірці» дає віньєтування. Особливо це помітно на технічних знімках, як у моєму випробуванні, на ділі ж, коли ви знімаєте природу, людей або ще що-небудь ви цього не помітите. Ну хіба що на небі, наприклад, або на будь-яких інших монотонних місцях кадру. На діафрагмі f/3.5 ситуація набагато краще, залишаються лише невеликі темні місця в кутах кадру. Треба сказати, що і на діафрагмі f/2.8 картина не гірше, а світлосила вище. На діафрагмі f/5.6 віньєтування вже не видно. Можна вважати «дірку» 5.6 оптимальною для цього об’єктива. Випробування з f/11, f/22 дали такі ж результати, як і f/5.6, так що зменшувати розмір діафрагми варто тільки у разі, якщо ви знімаєте дуже яскраві об’єкти. На практиці ж я не використовую аппретурное число вище ніж f/8, і то при зйомках при яскравому сонці на природі. Отже, рахунок 3 – 3.

Випробування – «Бокэ або Боке». У цьому випробуванні я хотів би показати вам як об’єктиви вміють «розмивати» задній план на фотографії. Для цього я встановив штатив з фотоапаратом навпроти ялинки з гірляндами. Вже середина лютого, а у нас вдома ялинка стоїть 😉 Прикольно. У цьому випробуванні я перемкнув об’єктиви на ручне фокусування і викрутив фокус на найкоротший відстань до об’єкта, щоб ялинка була не у фокусі, за рахунок чого ми отримаємо максимальну розмиття. Було зроблено чотири пари кадрів на різних значеннях діафрагми. f/1.8, f/2.8, f/3.5, f/5.6 відповідно.

Canon EF 50mm f/1.8 ICanon EF 50mm f/1.8 II
f/1.8
f/2.8
f/3.5
f/5.6

Це скоріше творче випробування для об’єктивів, ніж технічне. Тому тут варто оцінювати так, як вам подобається. Що варто сказати, так це те, що не «L» об’єктивах від Canon боке виходить у вигляді п’ятикутників, а в «L» воно на будь-який «дірці» кругле.

Ось і закінчилися випробування. Рахунок рівний. Об’єктиви, по суті своїй, є ідентичними, тому мені досі незрозуміло навіщо було випускати другу ревізію Canon EF 50mm f/1.8. Всупереч усім засадам друга версія вийшла не краще першої. Зате набагато дешевше, напевно, Canon вирішили взяти масовістю, а не вартістю. Хоча і це для мене не зрозуміло, в 90-х роках дзеркалки були ну дуже дорогим розвагою. Не знаю як за кордоном, але в Росії точно. Нехай це залишиться на їх совісті.

Тепер давайте зробимо висновки з усього вишенапісанного. Так який з цих двох об’єктивів вибрати? Canon EF 50mm f/1.8 I або Canon EF 50mm f/1.8 II? На це питання не можна відповісти однозначно, є безліч причин, що заважають вибору, взяти хоча б те, що Canon EF 50mm f/1.8 I вже не купити, він є раритетом в повному сенсі цього слова. Так що вам, швидше за все навіть не трапиться такого вибору. Але, тим не менш, мої аргументи за першу версію: він зручніше, він міцніше, він приємніше. Аргумент за другу версію всього один: дешево і сердито.

Варто було мені переплачувати аж в 4 рази за першу версію? Я вважаю що так, інакше б його у мене не було зараз в руках. Для мене важливіше всього надійність і зручність використання. З іншого боку, я за ці ж гроші міг купити Canon EF 50mm f/1.4, але не зміг встояти перед спокусою мати раритет, шматочок історії. Я дуже люблю старі об’єктиви, з цієї причини я так само купив Canon EF 28-70 f/2.8 L, його огляд і порівняння ви можете прочитати тут.

Ось так друзі. Вийшов великий і корисний огляд. Я чекаю ваших коментарів та відгуків. Пишіть, що вам сподобалося чи не сподобалося в статті, я все це обов’язково врахую при наступному написанні. Так що до зустрічі на цьому ж місці.

UPD, корисні коментарі:
Відгук порівняно Canon EF 50/1.8, Canon EF 50/1.8 II, Canon EF 50/1.4 USM — http://alaev.info/blog/post/327#comment-4535

З повагою, Олександр Алаєв