Привіт, друзі. Пишу вам прямо з поїзда, спеціально випросив у провідників подовжувач, щоб підключитися до мережі і написати пост на злобу дня. Про що піде мова, ви вже зрозуміли – про поведінкових факторах і їх метриках. Взагалі я дуже не хотів писати на цю тему жодних постів, адже вже не тільки всі ѕеошники, але навіть люди віддалені від seo про це почали писати. Одним словом – попса якась виходить!

Так – закономірне питання – що ж спонукало мене написати цей пост. Так як в поїзді робити особливо нічого більш ніж 2 доби, то я читав пости з блогів, які давно зберігав на телефоні в чудову програму Pocket (колишній ReadItLater, так що якщо у вас Android, обов’язково обзаведіться цією програмою). Так сталося, що дуже багато постів було про поведінкові фактори, і не від когось, а від досить успішних блогерів. А ще підлив газоліну у вогонь не так давно з’явився на публіці новий сервіс по накрутці ПФ – movebo.ru – творець якого запросив на тест за відгук блогерів, зарахувавши якісь гроші на баланс (кажись, 1000р, цього має вистачити на пару тижнів). Відразу обмовлюся, я сам цей сервіс не юзал, але за відгуками, які стали з’являтися як гриби, типу працює. Гаразд, знову не про те мова.

Прочитав я всі збережені посади від різних блогерів і…м’яко кажучи, я не згоден з ними. Хлопців, ви під копірку один у одного пишіть чи що? А експерименти проводили за впливом метрик? Як ніби, одного разу, почувши або побачивши список метрик, всі прийняли їх за достовірні факти, а подумати забули…

Загалом так, я не збираюся сперечатися або когось лажати (як казав Форест Гамп – хто дурень, то сам знає), я збираюся тверезо поміркувати, обговорити ці метрики і висловити свою думку, чому вони повинні працювати або не працювати.

Поведінкові фактори та їхні метрики

Отже, пропоную скласти список тих самих показників (метрик), які розуміються під Поведінковими Факторами, і, може бути, як-то на них впливають:

  • Глибина перегляду (або кількість переглядів сторінок за сесію)
  • Час перебування відвідувача на сайті
  • Показник відмов
  • CTR сайту у видачі
  • Повернення до видачі
  • Різноманітність джерел трафіку на сайт
  • Соціальна складова
  • Повернення на сайт або повторні візити
  • Що ще?

Цей список — перше, що приходить в голову, а тому начебто логічно, що всі ці показники повинні впливати на відношення пошукових систем до вашого сайту. Тобто, покращуючи показники по цих факторах, ми будемо рости у видачі. Принаймні, всі так і пишуть, наводячи при цьому майже такий же список.

Я в пості не збираюся розповідати, як поліпшити той чи інший показник. Я збираюся подивитися на ці самі поведінкові фактори очима пошукових систем, їх алгоритмів і математики взагалі. Поїхали!

Глибина переглядів

Простіше кажучи – це кількість сторінок, які переглянув відвідувач, зайшовши на сайт. Кількість переглядів на відвідувача нам може сказати будь-який лічильник. Давайте під лічильниками будемо мати на увазі найпоширеніші – LiveInternet, Яндекс.Метрику, Google Analytics. Існує думка, що пошукачі збирають, аналізують і застосовують у своїх алгоритмах показники лічильників (наприклад, Яндекс використовує Метрику). Але це не зовсім так, а частіше зовсім навіть не так. Як на рахунок того, що на сайті немає ніяких лічильників, що робити в такому випадку? Застосовувати до такого сайту якесь значення, так зване середнє по лікарні, складене на підставі даних оточуючих у видачі сайтів-конкурентів? Та ну нафіг, не просто і не логічно. Або як на рахунок того, що кількість переглядів сторінок вашого сайту більше, ніж у конкурентів, чи не означає це, що користувач просто не може знайти потрібну інформацію? Або знову дивитися середнє значення і приймати на його базі рішення про «нагородження» сайту або навпаки «покарання»? Все це дуже сумнівно. Поїхали далі.

Час, проведений на сайті

Тривалість перегляду користувачем сайту — майже такий самий показник, як і глибина переглядів, тобто ніякої. Що реально дає пошуковику ця метрика – користувач читає інформацію або просто відкрив вкладку і пішов на обід? Тут так само для зняття даних необхідний лічильник, отже, пошуковик не має прямого доступу до даних і не може визначити їх достовірність. Складні і непотрібні розрахунки, які у підсумку слабо корелюють з поняттям значущості та корисності сайту.

Показник відмов

Ось про цю метрику згадав кожен, хто писав про поведінкові фактори. Хлопці, я здивований і збентежений – ви пишіть повну нісенітницю. Навіть сам Google офіційно писав, що ніяк не враховує даний показник при ранжируванні. Мало того, Google взагалі писав, що жодним чином не використовують дані лічильників GA для своїх алгоритмів. Ладно, проїхали, можливо, це прозвучало непереконливо і потрібні факти.

Коли ви дивитеся на статистику сайту в Метриці, ви дуже засмучені, що показник відмов у вас на рівні, скажімо, 80%? А код лічильника оновлювали? Там вже дуже давно з’явилася позначка «Вважати реальний показник відмов». Класичним відмовою є перегляд відвідувачем тільки однієї сторінки сайту, незалежно від часу проведеному на сторінці (до речі, в Google Analytics досі саме так і вважає відмови). Але встановивши в Метриці пункт реальних відмов, все змінюється докорінно – тепер це відмова перегляд сторінки не довше 15 секунд. На всіх моїх сайтах після оновлення кодів лічильників відмови впали до 70-80% до 20-30%. І що, тепер мій сайт став кращим в три рази ось так на рівному місці, а Яндекс повинен мене заохотити? Ну да, ну да, сподівайтеся…

Випадок з відсутністю лічильників на сайті навіть розглядати не будемо, все повторюється, як і в попередньому пункті про глибину переглядів.

CTR сайту у видачі

Ось тут вже починається цікаво! Якщо на розглянуті вище показники ми можемо більш або менш активно впливати, то CTR сайту у видачі ми вплинути не можемо, хіба що опосередковано (наприклад, привабливий фрагментом). Рішення натиснути чи не натиснути на заголовок у видачі все одно приймає тільки користувач. Самий що ні наїсти людський поведінковий фактор!

І зауважте, ніякі лічильники тут не потрібні, метрика однаково справедливо збирається пошуковими системами для всіх сайтів, що беруть участь в ранжируванні. Що ще важливіше з точки зору пошукових алгоритмів – точних даних по CTR у вас немає, ні один лічильник їх не надає, зате в пошукових систем є стовідсотково вірні дані для цієї метрики. Збір статистики по CTR йде для перших трьох сторінок видачі (тобто ТОП 30), по-перше, це сильно економить необхідні обчислювальні потужності, по-друге, далі третьої сторінки майже не буває кліків. Все геніальне просто…але не для нас, ѕеошников 🙁

І як це працює? Дуже просто – всім нам давно відомий алгоритм Матрікснет, який сам себе навчає. Таким чином, для кожного запиту (можливо, групи запитів або навіть тематики) існує деяка матриця показників норми CTR залежно від позиції. Наприклад, за якимось запитом клікабельність першого місця 30%, другого-20%, п’ятого 10%, а дев’ятого 8%. Ці показники не взяті випадково, вони зібрані алгоритмом і постійно коригуються, але тримаються в якихось рамках. Виходячи з цього, можна зробити висновок, що якщо сайт на сьомому місці має CTR дорівнює 17%, то йому буде поступове підвищення» з боку ПС, до тих пір, поки він не займе місце у відповідності з матрицею. Зрозуміло, мною наведено ідеальний випадок у вакуумі, щоб було зрозуміло, що до чого і чому.

Повернення до видачі

Наступна дуже важлива і цікава метрика – повернення користувача до видачі і подальший пошук відповіді на своє питання. Якщо в попередньому пункті про CTR пошуковик какби «вибирає» який сайт більш релевантний, а який трохи менше, то у випадку з поверненнями до видачі можна зробити висновок про те, що якийсь сайт виявився зовсім незначимим, раз користувач продовжив свої пошуки.

Тут важливо не плутати поняття: відсоток відмов – це одне, а повернення до видачі – зовсім інше! Підміна понять, це страшна річ, яка плодить нерозуміння і пов’язані з цим подальші помилки. Будьте уважні!

Продовжимо. Повернення до видачі я вважаю найбільш важливим і потужним серед поведінкових факторів. Давно відомий факт – просувати сторінку за запитами, на які вона відповісти не зможе – це фатальна помилка. Мало того, що не досягнете результату, так ще й подпортите свою репутацію в очах пошукових систем. Як і у випадку з CTR, пошукачі мають повний розклад за даними повернень, а ми з вами можемо лише здогадуватися і будувати гіпотези.

Технічно прорахувати цю метрику на стороні сервера пошуковика нескладно – досить відслідковувати активність користувача протягом сесії. І так, на цей показник ми теж ніяк не можемо вплинути (ідеться конкретно про нерелевантної сторінці запитом користувача).

Джерела трафіку і соціальні фактори

Факт, що різноманітність трафіку на сайт це завжди добре. Переходи з закладок, а також повторні візити на сайт говорять про якість і корисність сайту в цілому. Наявність груп в соцмережах з посиланням на сайт, активність в цих групах, лайки, твіти і т. д., це теж чудово і корисно. Тільки ось це все не має ніякого відношення до поведінкових факторів. Так, відвідувачі не з пошуку зазвичай більш лояльні і ведуть себе всередині сайту більш правильно з точки зору зазначених вище поведінкових метрик, але не більше того. Це повинно позитивно позначатися на довірі до сайту в цілому, за рахунок чого можливе зростання позицій, але це вже не поведінковий фактор.

Пора робити висновки

Настав час підсумувати вищесказане. Відразу попереджаю – те, що написано вище, це тільки моя думка, і ви можете з ним не погодитися. Але всі висновки засновані на простій логіці, здоровому глузді і моїх експериментах.

Основний висновок – пошукові системи віддають максимум уваги тільки тих показників, які їм достовірно відомі, які можна однаково порахувати для всіх сайтів, на які складніше всього вплинути. Тобто дії користувачів на видачу (читай, на стороні пошукача) можна вважати найважливішими факторами поведінки – це CTR заголовка і повернення на сторінку результатів.

Експеримент в студію

Я кілька разів згадував слово експеримент, прийшов час його озвучити. Експеримент не був запланованим, але тим не менш його можна вважати показовим. Одного разу у мене виникла потреба у спілкуванні з тих підтримкою Яндекса з приводу ранжирування одного з моїх тематичних сайтів. Щоб не викликати зайвих підозр і не накликати на себе біду я вирішив підготуватися – видалив всю рекламу, тизери та інші речі, які можуть неоднозначно сприйматися хлопцями з Яндекса.

Після «чистки» все внутрисайтовые поведінкові метрики різко покращилися – глибина переглядів і час на сайті збільшилися у два рази, показник відмов сильно знизився. Що ще для щастя треба! Це щастя тривало цілих два тижні, а в підсумку я отримав рівним рахунком нічого! Так звані поведінкові апдейти в Яндексі бувають в середньому кожні 3 тижні, а в Google взагалі апдейт динамічний. Загалом, двотижневі зміни на сайті повинні були хоч якось позначитися на ранжуванні. Але на жаль, цього не сталося – а мої висновки підтвердилися.

Є й другий експеримент. Навіть не експеримент, а крок на шляху покращення сайту. Для Google це розширений фрагментом, для Яндекса – викликає favicon.

Зміни фрагментів в Google позначилося майже моментально! По-перше, клікабельність різко зросла навіть при незмінних позиціях у видачі, за рахунок чого я отримав приплив трафіку. А по-друге, згодом я став спостерігати і зростання позицій навіть по тим запитам, яких ніколи не було, і з яким я не просувався.

Що стосується Яндекса, то тут, як завжди, довелося довго чекати. Зміна фавикона для сайту в результатах пошуку зайняла цілий місяць. І мені здається, це дало свої результати – раніше, щоб я не робив, Яндекс не любив мій сайт, ну не хотів ділитися трафіком і все тут. Але через якийсь час після оновлення іконки я став спостерігати невелике, але стабільне зростання. Зростання відвідуваності за рахунок більш високої клікабельності, тобто CTR. Не беруся утвержать, що це саме favicon так вплинув, але і без нього, мені здається, тут не обійшлося.

Ось такі дослідження, друзі, які чудово ілюструють мою теорію щодо поведінкових факторів і ступеня їх впливу.

Тепер я чекаю ваших відгуків, коментарів, ваших спостережень і результатів власних експериментів. Тема дуже актуальна і цікава, тому у наших обговореннях може народитися щось нове корисне!

З повагою, Олександр Алаєв