Привіт, друзі! Давно планував написати великий і докладний пост про покупку посилань: як купувати, де купувати, скільки купувати, та працюють посилання взагалі на поточний момент? Багато про це писали, але все розрізнено, зім’ято, або давно застаріло, в результаті якогось вичерпного керівництва я поки не зустрічав, а ще мене дістали одні і ті ж питання під час консультацій.

Якось я публікував велике керівництво по title, і тепер вона постійно мене виручає, а сьогодні вашій увазі я уявляю таке ж величезне і повне керівництво по купівлі посилань. Крім цього я вирішив опитати найавторитетніших (зрозуміло, на мій суб’єктивний погляд) людей в нашій галузі, з їх коментарями ви ознайомитеся в кінці.
Поїхали.

Прошу звернути увагу, що стаття підтримується в актуальному стані.
Інформація викладена нижче актуальна на даний момент часу — літо 2018 року.
Якщо щось зміниться або застаріє, я обов’язково напишу про це та/або внесу правки в піст!

Чи варто купувати посилання

Давайте почнемо з самого початку – для чого купують посилання для просування сайту і який їх вплив? Якщо провести просту аналогію – посилання, це рекомендація. Коли вам один чоловік порекомендував іншого, як відповідального і компетентного виконавця якоїсь роботи, ви точно будете відчувати до нього більше довіри. Точно так само і посилання: один сайт рекомендує інший сайт, залишаючи на нього посилання. А до цих рекомендацій прислухається пошукова система, віддаючи перевагу сайтам з рекомендаціями, ставлячи їх вище сайтів без рекомендацій в пошуковій видачі. І чим більше рекомендацій – тим краще.

Такий, не побоюся цього слова, примітивний алгоритм працював до 2010 року, коли битва за ТОП пошукових систем була по суті битвою бюджетів – хто більше виділив грошей на покупку посилань, той і вище. Звичайно, в такій божевільній гонці ніщеброди компанії, які не могли собі дозволити бюджету в сотні тисяч рублів на місяць, бовталися за межами топа. А топ консервувати все більше і більше, його займали великі і багаті компанії (з топа приходили клієнти і приносили гроші, дозволяючи виділяти нові бюджети на просування – замкнене коло). Це не могло залишатися непоміченим з боку ПС.

Не буду далі занурюватися в історію, засмічуючи вашу голову зайвою інформацією, адже з тих пір багато що змінилося. Кардинально змінилося: посилання перестали бути найважливішим фактором ранжирування, а на перше місце вийшли релевантність документа, користувацький (поведінковий) досвід, задоволеність відвідувача, асортимент, ціна і інші фактори, які дійсно потрібні живим відвідувачам.

Маніпулювати пошуковою видачею так як раніше вже не вийде. А раз так, то якого біса я пишу про посилання, які вже не працюють?

Але ні, друзі – просування посиланнями працює! Просто підготовка до купівлі і сама покупка стали ювелірної роботою, що вимагає обережності, такий що, один невірний рух – сайту кінець (потрапив під фільтр). І з цієї причини актуальність мого поста навіть вище, ніж коли-небудь!

Заперечувати вплив посилань на просування сайту нерозумно. Досить згадати, як Олександр Садовський (Яндекс) відключав посилання для комерційних запитів. А потім через рік «працездатність» посилань повернули одночасно з введенням покарання за зловживання посиланнями – Мінусинськ. На сьогоднішній день якість і авторитетність рекомендацій (посилань) набагато важливіше їх кількості.

Інформаційні і комерційні сайти/запити

Під кожним заголовком (цим і наступних) у пості я постараюся відповідати на одне питання – варто чи не варто купувати посилання в конкретному випадку. Кожен наступний підзаголовок буде розкривати ситуацію, яка випливає з попередньої. Ну ви зрозуміли, коротше.

Не секрет, що всі сайти можна розділити на дві групи – комерційні і інформаційні (не комерційні). Комерційні, грубо кажучи, це інтернет-магазини і сайти послуг. Інформаційні сайти – це блоги, форуми, статейники, спільноти і все те, що безпосередньо ніяких послуг не робить і не продає товари, зате володіє великою кількістю інформації (текстової, графічної, відео та ін).

Цінність останніх полягає виключно в контенті (у тому числі UGC – User Generated Content), його обсяги, якість, реакції аудиторії, взаємодії з аудиторією. Люди охоче діляться в соцмережах цікавими публікаціями, рекомендують, відправляють друзям посилання, взаємодіють з контентом і іншими користувачами. Як ви вважаєте, яке місце серед подібних факторів можуть займати посилання (покупні seo посилання, зрозуміло) і яка їхня питома важливість? Відповідь очевидна, мені здається.

Періодично до мене за консультаціями звертаються власники инфосайтов і чомусь в першу чергу всіх цікавить робота з посиланнями, саме тому я вирішив одразу окреслити пріоритети в роботі над подібними сайтами. Якщо у вас є гроші на покупку посилань, набагато розумніше буде направити їх на поліпшення самого сайту: замовити новий зручний і красивий дизайн, запив який-небудь зручний модуль/сервіс для ваших користувачів, найняти додаткового копірайтера – все те, що оцінять і побачать відвідувачі, а посилання, повірте, вони не побачать і не оцінять.

Зрозуміло, не завжди все так однозначно, і мають місце випадки, коли конкурують один з одним рівнозначні за якістю документи, тоді починається тактична війна – покупка посилань (не через біржі) зі сторінок конкурентів з топа, купівля публікацій на сайтах з топа, і навіть купівля редиректів (так-так, чого тільки не трапляється в боротьбі за перше місце, в тому числі прохання за гроші поставити 301-редирект зі сторінки в топі на цю сторінку). Але це вже зовсім інша історія.

Отже, комерційні сайти і комерційні запити. Тут посилання працюють, працювали, навіть коли їх відключали, вони теж працювали) і, думаю, будуть працювати в найближчому майбутньому. Впевнений, що мої слова підтвердять більшість експертів, і скажуть, що самі купують посилання для просування своїх або клієнтських сайтів. Питання лише в тому, як вибирати якісні посилання, як розпорядитися виділеної квотою, щоб не потрапити під фільтр і т. д.

Скільки купувати посилань? Фільтр Мінусинськ

Після заяви про те, що посилання працюють і купувати їх можна/потрібно, важливо усвідомлювати всі ризики, на які ви йдете (наприклад, втратите 90% трафіку з Яндекса на строк від 2 до 5 місяців – воно того варто?). Хто в темі, повинні добре пам’ятати, як у перші хвилі Мінусинська повилітали з насиджених топів найбільші рітейлери, інтернет-магазини. У ті часи ми ЧекТрасте ледве встигали обробляти проекти з бірж розмірами по 10, 20, 30, 50 тисяч посилань.

Раніше це було нормально, тепер немає. Безпечний поріг seo-посилань багаторазово знизився. Через рік, після запуску Мінусинська представники Яндекса доповідали про результати роботи алгоритму і стані галузі seo-посилань: обсяг ринку ссылкоторговли зменшився рівно в 2 рази, а мінімальна кількість seo-посилань, за яке був накладений фільтр на якийсь сайт – 100 шт. 100 покупних посилань – безпечний і безризиковий поріг. Хоча на практиці мені так і не зустрічалися сайти під фільтром з кількістю куплених посилань менше 250-300.

Так що відповідь на питання, скільки посилань можна купувати, звучить так: 100 шт. – безпечний поріг, 250 шт. – допустимий поріг.

Природні посилання – важливий аспект, що прямо впливає на допустимий поріг покупних посилань. Чим більше на ваш сайт варто природних посилань, тим більше допустимий поріг закупівлі seo-посилань. Природними можуть вважатися посилання в анкор яких не використовуються комерційні ключевики, посилання, розміщені на тематичному сайті у відповідному контексті, посилання за яким переходять. У 2015 році Яндекс навіть проводив конкурс під назвою «Природна посилання – 2015» та підвів його підсумки, вказавши кілька прикладів природних посилань (донор -> акцептор), там навіть засвітилися і отримали природні посилання від самого Яндекса наші друзі Серьога Кокшаров Ігор Бакалов 🙂

Але Яндекс не просто для забави проводив конкурс на природні посилання, це була їжа для навчання і поліпшення алгоритму визначення і класифікації всіх посилань. Я більш ніж упевнений, класифікатор Яндекса налаштований і працює відмінно, і він «палить» продажні seo-посилання на раз два. Так що і продажні псевдоестественные посилання теж палятся, про це я розповім в наступному розділі.

І ще дуже важливий момент щодо кількості покупних посилань. За свою багаторічну практику я завжди мав справу з посиланнями, але останнім часом ми практично перестали приділяти цьому увагу, а кількість закуповуваних посилань сильно скоротилася. І справа ось в чому, спостерігаючи за клієнтськими проектами, за якими велася закупівля посилань, я звернув увагу, що чим більше посилань купівлі, тим гірше вони працюють. Тобто коли тільки починаєш купувати посилання, прекрасний ефект, а чим далі, тим менше ефекту від кожної наступної посилання. Мені здалося це дивним, незважаючи на те, що повторювалося на більшості проектів. Коли я був в Києві на конференції SemPro в цьому році, я вирішив поговорити з колегами по цеху та дізнатися, чи спостерігали вони таку ж ситуацію у себе. І уявіть, так, вони теж з цим зіткнулися. На практиці я прийшов до значення приблизно в 100 посилань, тобто до ста куплених посилань вони працюють більш або менш ефективно, а тому ефект спостерігається дуже слабкий. Моє спостереження за кількістю так співпало із спостереженнями деяких колег. Коротше, на поточний день я визначив для себе поріг в 100 посилань, більше якого я перестаю купувати посилання.

Як правильно купувати посилання?

Вище я кілька разів говорив слово «квота». Як ви могли здогадатися, моя квота на закупівлю посилань на перевищує 100 штук на один сайт. А раз у нас існує таке суворе обмеження, то витратити його треба з розумом і максимальною ефективністю.

Які посилання купувати? Коли я тільки почав вести свій блог, миттєву популярність йому принесла моя серія статей про роботу з Sape. Чомусь про це ніхто не писав, а я не боявся палити фішки. У мене був хороший досвід – півмільйонний бюджет і десятки тисяч куплених посилань для аналізу зробили свою справу. Я і правда навчився дуже круто працювати з орендними сапа-посиланнями і домагатися найкращого результату, а в бік будь-яких інших джерел посилань я навіть не дивився.

В ті часи я зробив кілька спостережень і експериментів, які привели мене до висновку, що тематика донора не грає ніякої ролі. Тобто ви купуєте посилання з тематичного сайту або ж ні – не важливо, ефективність однакова. А ще трохи пізніше, просуваючи один зі своїх инфосайтов я переконався, що, купуючи посилання навіть виключно з тематичних сайтів, можна запросто схопити фільтр (тоді я схопив Пінгвіна). Правила гри почали поступово змінюватися, посилюватися, підводячи до певних висновків.

  • Безанкорниє посилання. Багато запитують про безанкорниє посилання, треба чи ні? Я думаю, що треба. Під безанкорными посиланнями я маю на увазі всілякі варіації назви компанії (АлаичЪ і Ко, ТОВ «АлаичЪ і Ко», веб-студія АлаичЪ і Ко, студія Алаича, Алаич і компанія, Alaev&Co і т. д.), адреса сайту (http://alaev.co/, alaev.co, www.alaev.co, http://www.alaev.co, Alaev.Co, Алаєв.Ко тощо), просто url сторінки (коли мова про внутрішню сторінку). Навіть при відсутності фантазії легко нагенерить купу подібних анкорів. І так, «тут», «тут», «на сайті», «джерело» і т. д. – забудьте, злі язики вам нав’язали ці анкор, вигадавши якусь липову статистику, мовляв, вони самі природні. До речі, на цей рахунок вийшов невеликий конфуз в Москві на конфе AllInTop2016 під час мого виступу, якщо організатори викладуть відео, я його прикреплю до посту, разом посміємося ще раз.
  • 50/50 і 30/70. Це пропорції безанкорных і анкорных посилань для головної і внутрішніх сторінок. Найчастіше виходить, що головне не просувається, бо я просто купую на неї кілька десятків безанкорных посилань і заспокоююся на цьому. А для внутрішніх беру 30% акоров у вигляді url і назви компанії, інші 70% анкорные.
  • Тільки унікальні анкорные посилання. Кожна анкорная посилання має містити унікальний анкор і не повторюватися. Багато посилань з одним і тим же анкором – явна ознака спаму, в природному середовищі кожен анкор унікальний. Так що підемо цим правилом. Складати унікальні анкор для ключової фрази не складно – підібрати префікси і постфиксы допоможуть wordstat, пошукові підказки і мозок.
    Якщо я створюю компанію по закупівлі орендних посилань, то я все ж створюю проекти, де допускаю купівлю 2 посилань на один анкор. Орендні посилання довго індексуються, швидко вмирають, так що ймовірність індексації двох однакових анкорів невелика, а робити в два рази більше анкорных текстів просто недоцільно.
  • Вічні посилання. У 2010 я звільнився з веб-студії, де, будучи володарем сапи, я творив чудеса, і пішов инхаус сеошником у велику компанію (СКБ Контур). Тоді мені прийшло усвідомлення, що сайти компанії, це не клієнтські сайти, і з ними треба по-іншому – як зі своїми рідними та коханими. За збігом обставин чи ні, але я остаточно відмовився від орендних посилань на користь вічних. Це торкнулося не тільки роботи, але і моїх особистих проектів клієнтів на фрілансі. А ще це збіглося з моментом, коли скажені битви бюджетів на посилання за вихід у топ завершилися, і на тлі цього вічні посилання опинилися в тренді. Коротше, я рекомендую вам працювати з вічними посиланнями, їх єдиний недолік – складно зняти, якщо сайт виявиться під фільтром, а в іншому тільки переваги.
  • 15 000 грн/міс. Часто запитують, а скільки посилань купувати, та який бюджет? Відповідаю, 15 тисяч рублів на місяць – це і бюджет, і кількість. Враховуючи середню вартість непоганий вічної посилання в 300-500р, багато посилань і не купиш. Наприклад, в GGL створюємо проект, заливаємо гроші, відправляємо 40 заявок, половина з них протягом 2 тижнів виконається, після цього на всі гроші, що залишилися відправляємо ще заявки. За підсумком місяця ви купите 30-40 посилань. Краще після цього місяць почекати, а потім знову повторити, потім знову місяць почекати і повторити втретє. Цього буде достатньо, щоб дати сайту стусана для старту. Коли починають працювати посилання після покупки сказати точно не можна, але от як раз місяць очікування після закупа дозволяє помітити, що і як змінилося в результаті цього самого закупа.
  • Начебто з таких найголовніших спостережень все, буду вдячний, якщо додасте свої думки на цей рахунок у коментарях. А ми рушимо далі.

    Де і які купувати посилання?

    Ще раз повернемося до питання вибору типу посилань: орендні vs вічні?

    Я віддаю перевагу вічні посилання. Переваги вічних посилань: з’являються разом із публікацією, що виглядає більш природно, найчастіше стаття, в якій публікується посилання, є тематичною, посилання з’являється в тілі статті, а не в сайдбарі/футері або іншому місці динамічно, і посилання не «моргає», дуже рідко, але буває, що стаття з посиланням виходить в топ і дає навіть переходи, додатково до цього можна прокачувати такі статті іншими посиланнями для посилення. Коротше, вічні виглядають більш природно, ніж орендні динамічні посилання. Недоліки вічних посилань: вони вічні до тих пір, поки живе сайт, але, на жаль, «ніщо не вічне під місяцем», вічні посилання значно дорожче орендних (термін окупності року 2), їх набагато складніше зняти, якщо сайт потрапить під фільтр, а ще за це доведеться додатково заплатити.

    Коли до мене приходять на просування сайти з орендної посилальної масою, я поступово від неї відмовляюся, і іноді перекладаю в вічні посилання. Тим не менш, є ряд випадків, коли орендні краще. Орендні посилання – це непоганий важіль утримання клієнта, коли вони закуповуються з вашого аккаунта, і дуже багато компаній цим маніпулюють. Якщо бюджет дуже невеликої або сильно обмежений, то єдиний вихід – оренда. Орендні посилання легше продавати у великих обсягах, отже, продавці часто потрапляють під фільтр, від таких посилань варто відмовлятися, в результаті ваша посилальна маса стає динамічною, це не є гуд. Загалом до переваг орендних посилань можна записати їх дешевизну і простоту управління (купив-зняв, коли треба). Недоліки – відсутність всього того, що я вже записав в переваги вічних.

    Якщо ви все ж вирішили орендувати посилання, то краще звернутися до класичної Сапі, за статистикою нашого Пульсу Бірж там найбільшу кількість відмінних і хороших донорів. Можна задачу трохи спростити і звернутися за покупкою якісних посилань в агрегатор Rookee.ru. Ми в ЧекТрасте спільно з Руками розробили спеціальну стратегію, де вам будуть пропонуватися тільки добірні посилання, зі свого боку ЧекТраст пропонує повну вибірку кращих посилань з усіх доступних джерел, а в Руках після цього йде ще і ручний відбір отриманого списку.

    Для закупівлі вічних посилань особисто я і моя команда воліємо користуватися GGL, закуповуючи посилання по заздалегідь відібраного вайтлисту. Докладно про те, як це робити, я написав ціле керівництво.

    Де і які посилання краще купувати, я відповів. Також вище я говорив, що купівля тематичних посилань не має практичного сенсу. Залишилося зрозуміти, на які ж фактори дивитися при покупці посилань у підсумку. Я прихильник думки, що як би ми не хитрували, ні шифрувалися, пошукова система все одно спалить наші маніпуляції, обчислить продажні посилання, тому крім базових заходів обережності, які я описував вище, інший магії не потрібно. Я керуюся простим принципом – беру найкраще з доступного. Заганяю базу посилань в ЧекТраст, а потім фильтрую, вибираючи посилання з найбільшим трастом, найменшим спамом, без АГС, іноді дивлюся і інші параметри, але зазвичай цього вистачає.

    SEO посилання: Яндекс vs. Google

    Підійшли до однієї з найважливіших частин – до різниці відносини Яндекса і Гугла до покупних посилань. Як ми пам’ятаємо, першим на шлях боротьби з посиланнями встав Гугл зі своїм фільтром Пінгвін, який знищив дуже багато сайтів, притому особливо страшний був автоматичний фільтр, який не мав на увазі обговорень з техпідтримкою та заявки на перегляд. Досі не знаю прикладів сайтів, які б вийшли і повністю оговталися від наслідків. Ручні санкції були не так страшні, достатньо було загнати посилання в Disallow Tools і відправити на перегляд – і трафік повертався. Тоді вебмастера перелякалися і «пішли просуватися під Яндекс», а потім і Яндекс жахнув так, що гуглівський Пінгвін фігньою здався. Але сперечатися, що було сильніше і страшніше не будемо, скажемо лише те, що межа, за яку переступати не можна для Яндекса набагато нижче. Таким чином, якщо ви не потрапили під Мінусинськ, під Пінгвіна ви точно ніколи не потрапите.

    В нашій роботі ми орієнтуємося на Яндекс і купуємо посилань по мінімуму, і на жаль, найчастіше Google залишається за бортом. Справа в тому, що закупівля посилань для просування сайту в Яндексі іноді взагалі не потрібно. У нас є кейси, де по ВЧ ВК запитами в МСК сайт вперто сидить в ТОП1 без посилань взагалі. Зрозуміло, що в Гуглі він в жопу, а не в топі – там ніяких позицій немає. Практика показує, що для Гугла досі посилання найважливіший фактор ранжування. Купуєш – ростеш, не купуєш, не ростеш. Знаю людей, які роблять спеціально сайту два – один просувають без посилань під Яндекс, другий бомблять посиланнями під Гугл.

    Ось і виходить, що стратегія просування під Яндекс і Гугл розходиться. Я не кажу, що це абсолютно завжди так, але найчастіше саме так.

    Посилання з соціальних мереж

    Я не знаю, як цей підзаголовок взагалі з’явився тут, але люди наполегливо цікавляться покупкою посилань з соцмереж. Під «купівлею посилань», думаю, мається на увазі, згадки в постах, коментарях, твіти, загалом все, що веде посиланням на сайт. Так ось це не працює вже дуже давно, і працювало зовсім недовго, тому що сигнал заспамили з такою швидкістю, що він був відключений.

    Якщо говорити про користь посилань з соцмереж, то точно не в ключі seo, а інших інтересів – залучення аудиторії, продажу, впізнаваність бренду і т. д. тобто пости повинні бути виключно для людей, які побачать, прочитають, перейдуть по посиланню. Дуже побічно це може зробити користь для seo, завдяки різноманітності джерел трафіку на сайт, стимулювання переходів з брендовим запитам, позитивному поведінці лояльних відвідувачів і т. д.

    Купувати посилання з соціальних мереж треба тільки з метою залучення уваги.

    Просування сайтів без посилань або куди йдуть посилальні бюджети?

    З прочитаного ви вже могли зробити висновок, що просування без посилань реально і навіть переважно в Яндексі. Дуже популярна думка, що Яндекс вирішив віджати посилальні бюджетів у сумлінних оптимізаторів на користь контекстної реклами в Яндекс.Директе. І це небезпідставно. Раніше ми практично за всіма проектами закуповували посилання, а тепер дуже рідко і то в рамках квоти. Виділяються раніше на посилання бюджетів ми повністю пустили на контекстну рекламу в Директе і Адвордсе, це вдало співпало з формуванням і розширенням відділу контекстної реклами в нашій компанії.

    По всіх проектах у нас в першу чергу йде глибока проробка сайту, максимальна внутрішня оптимізація, створення нових сторінок, роботи з юзабіліті і підвищення конверсії, в залежності від сайту це займає від одного до 6 місяців. І тільки після цього, якщо цілі не досягнуто, ми займаємося закупівлею посилань. Від посилань ми не відмовляємося, але по половині проектів виходить вийти в топ лише завдяки внутрішній роботі, і коли підходить етап закупівлі, в цьому просто немає необхідності.

    Про те, як просунути сайт без покупки посилань в цьому пості я розповім, це лежить далеко за його межами, але коли-небудь я зберуся з силами і запропоную вам кілька наших кейсів з бессылочному просування.

    Друзі, користуючись нагодою, хочу зробити невеличкий анонс. Буквально 2 години тому відбувся реліз нового безкоштовного сервісу Crowd Links Checker для перевірки крауд-посилань. Ви вказуєте адресу свого сайту і список сторінок, на яких повинна бути розміщена посилання на ваш сайт, а сервіс обходить список сторінок, шукає там посилання на ваш сайт, збирає статуси сторінок, анкор, follow/nofollow і пропонує зведену статистику. Результат буде представлений у зручній таблиці. Список посилань необмежений, а сервіс абсолютно безкоштовний!

    Висновки: Актуальність покупки посилань в 2016 році

    Схоже, я вже пішов на рекорд – більш довгого посту на моєму блозі ще не було, і той, хто прочитає його повністю, справжній герой! Пора підбивати підсумки, і скоро ви нарешті зможете ознайомитися з коментарями експертів.

    • Самий перший і самий важливий висновок – посилання працюють. Купувати можна, але потрібно переглянути свій підхід до цього процесу, тому що старі методи вже не працюють. «Краще менше, та краще» – це воістину про seo-посилання 🙂
    • Якщо просувається під Яндекс, залиште посилання на потім, у першу чергу копітка робота всередині сайту, внутрішня оптимізація.
    • Я називаю це «Стусан посиланнями». Ті самі перші 100 посилань, які працюють для Яндекса. Перш ніж купити ці посилання, складіть грамотну кампанію, правильні анкор на потрібні сторінки.
    • Якщо подвигаетесь під Google, вам пощастило – базова внутрішня оптимізація і накачування посиланнями дадуть потрібний результат, але швидше за все в Яндексі ловити буде вже нічого.
    • Рекомендую купувати вічні посилання. Поради щодо купівлі та відбору я вже видав вище, повторюватися не буду.

    І ще на останок хотів поділитися з вами відеозаписом мого виступу на AllinTop 2016 в Москві. Але відео поки що не доступно 🙁 Організатори не виклали, але є моя презентація:

    Апдейт від 08.09.2016. Сьогодні я проводив вебінар на тему покупки посилань, здебільшого за мотивами даного поста. Так що ті, хто не любить багато читати, а любить дивитися відео чи слухати будуть задоволені. Я коротко розповів про основні нюанси покупки посилань і більше години відповідав на запитання слухачів. Послухайте і ви:

    Відповіді експертів на тему seo-посилань

    Як я вже говорив, для об’єктивності і різносторонньої оцінки ситуації я вирішив запитати думку авторитетних діячів в seo-індустрії. Головний критерій відбору експертів – чоловік повинен бути практиком і мати великий досвід. Упевнений, більшість респондентів вам відомі: вони спікери конференцій, ведуть блоги, публікуються у провідних виданнях, активні учасники профільних спільнот в FB. C більшою частиною з них я знайомий особисто (зрозуміло, не за цим критерієм я робив відбір), що так само допомагає мені судити про компетентність.

    І останній дисклеймер, перш ніж ви перейдете до читання – жоден експерт не знав про те, що було написано мною вище, а я не читав того, що мені прислали до моменту публікації посту, щоб моя особиста думка ніяк не деформувалося.

    Кожному я поставив такі питання:

  • Чи практикуєте досі покупку посилань при роботі з клієнтськими (або власними) сайтами?
  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр, які обмеження та/або вимоги? Наприклад, купувати не більше 100 посилань на сайт, що просувається…
  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань? Дає очікуваний результат? Який?
  • Навангуй майбутнє покупки посилань (seo посилань взагалі).
  • Відповіді розташовані в тому порядку, в якому мені надсилали відповіді, хто раніше – той вище. Це щоб ви не подумали, що чиясь думка важливіше, і тому воно вище.

    Дмитро Шахов

    Директор ГК Ремарка, автор блогу баблоруба, автор «Сповіді Задрота». Хто його не знає – той не знає, що таке seo 🙂
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/bablorub

  • Практикуємо. Навіщо відмовлятися від того, що показує очевидний результат?
  • Будь-який метод просування має свою ціну і терміни до досягнення результату. Там, де простіше, дешевше і швидше досягати результату посиланнями, там ними і користуємося. Зазвичай це ніші послуг будь-якого типу – там рідко є можливості і сенс нарощувати семантику, а тюнінг комерційних факторів сильно дорожче і довше роботи з посиланнями. Посилання можуть виявитися гарним підмогою в будь-яких конкурентних тематиках, де основний обсяг факторів вже выкручен до межі конкурентами. Але тут вже немає однозначної думки і треба розбиратися у ситуації.
  • Будь-які маніпулятивні методи – завжди ризик в пошуковому просуванні. Тому застосовувати їх треба плавно, ітеративне, спираючись на результати попереднього кроку. Будь-які числові дані тут сенсу не мають. Де-то і 150 посилань будуть згубними, а де-то й кілька тисяч – норм.
  • Практикуємо, але не заради посилань. Крауд – це насамперед трафік, а вже потім посилання. Результати в ранжируванні тут можуть бути більш помітні в Гуглі, ніж в Яндексі. Хоча я особливих результатів не бачив ніколи, хіба що на дуже малоконкурентних запитах.
  • Поки линкфакторы не відключили, буде працювати і посилальне просування. Інше питання, що критерії хорошого донора окреслити якимись числовими рамками буде все складніше. Мабуть, самою вірною стане стратегія від зворотного: купити, а потім шукати підтвердження, що посилання впливає. І, звичайно, буде рости індустрія генерації природних посилань через мотивацію користувачів: робіть корисний контент, який юзери будуть репостить і копіпаст з посиланням.
  • Віталій Шаповал

    Засновник відомої сеошной тусовки в ФБ під назвою SEO.msk. А також засновник ще однією дуже крутий сеошной групи, але вона секретна, закрита, і взагалі я про неї не маю права говорити 🙁 Як бійцівський клуб і його перше правило!
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/vitaly.shapoval

    Це чергове опитування в стилі, як халявникам зробити життя простіше. А простіше вона вже не буде, т. к. SEO знаходиться під контролем тоталітарного антиспаму і абстрактні обговорення технологій (Big Data або Data Science) в пошуку вилилися у втраті ефективності seo і підвищення ризиків для просуваються сайтів. І по комерційним, і за інформаційним запитом зараз велика пропозиція для показу у видачі та логіка пошукових систем полягає в позбавленні від паразитної навантаження, створюваної індустрією генерації контенту.

  • Чи практикуєте досі покупку посилань?
    Практично не використовую.
  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
    Постановка питання відповідає ментальності людей, що сидять на посилальної голці і не представляють інших форм життя. Якщо Яндекс буде знижувати пороги мінусинськ-пессимізації, ніхто посилання купувати не буде. Їх і зараз купують в умовах високих ризиків, просто ще не всі встигли перебудуватися на іншу модель пошукового просування.
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр?
    Страхуюсь мінімальним використанням або невикористанням покупних посилань. В першу чергу відмовою від роботи через смітники агрегатори зважаючи токсичності посилань.
  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань?
    Не практикую. Краудмаркетинг передбачає роботу через комерційного виконавця, який не володіє экспертностью, лояльністю до просуває продукту і мотивацією на якість розміщення. Моніторинг згадувань і контакти в процесі зовнішніх обговорень краще організовувати у вигляді бізнес-процесів внутрішньої піар-служби. А ще краще, щоб у просувається бізнесу було бажання робити такі хороші продукти, які породжують позитивні відгуки.
  • Навангуй майбутнє покупки посилань (seo посилань взагалі).
    У покупки посилань немає майбутнього, перспективи цього сегмента ринку в подальшій маргіналізації і поступовому заміщенні іншим інструментарієм. Це не означає, що покупні посилання швидко підуть. Існують тематики і регіони, де мало контенту сторінки, підпираємі покупними посиланнями, можуть мати цінність для пошукових систем, насамперед у первинному наповненні ніші контентом і витіснення дорвеїв. Або інше аналогічне призначення. Але це малий і складний ринок.У плані ж загальної популярності і авторитености пропонованих проектів очевидною необхідністю є органічні згадки і цитованість для залучення природних посилань, непошукового трафіку і в кінцевому підсумку хороших хостовых характеристик. Для цього краще використовувати інструментарій, який зараз називають SMM, контент-маркетингом, що входять маркетингом. Мені більше імпонує назва «який втягує маркетинг».

    Історія назви така, що en-інтернеті використовувалося поділ outbound/inbound marketing. OM – традиційний маркетинг з односторонньою трансляцією цінностей продуктів. IM – передбачає двосторонню комунікацію з аудиторією. Зараз це більше переплетення різного інструментарію, яке в Ecommerce ще називають CRM-маркетингом, маючи на увазі сегментування користувачів по готовності до купівлі пропонованих продуктів і формуванні передумов для наближення до бажання витратити гроші («прогрів воронки»).

    По-простому суть в тому, що треба вміти користуватися поточними можливостями digital-екосистеми та на всіх рівнях просувати свої продукти. Наприклад, можна займатися особистим брендингом, вести корпоративний блог, вести публічні сторінки і спільноти в соц.мережах або просити «по-дружньому» постити посилання на свій продукт у якому-небудь seo-телеграм-чатике. Це всі канали донесення інформації і залучення нової аудиторії. Регулярне розміщення інформації, необхідної ЦА, генерує згадки просувається проекту, посилання, непошуковий трафік. При вмінні й бажанні бізнесів спілкуватися зі своєю аудиторією виникає велика маса природних посилань. А недотягнені позиції можна підкачати точковими діями, наприклад, гостьовими постами в популярних тематичних блогах з гарним трафіком за посиланням. Одна з моделей майбутнього seo – в умінні інтегруватися в загальний маркетинг пропонованих проектів і коригувати бізнес-активності з користю для пошукового просування.

  • Костянтин Солодянников

    Керівник SEO відділу в агентстві IT-Agency. Глобальний модератор форуму SbUP.com
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/solodyannikov

  • Чи практикуєте досі покупку посилань?
    Ми в агентстві повністю відмовилися від покупки біржових посилань на всіх проектах ще у вересні 2015 року, після виходу фільтра «АГС–». З 8 вересня багато сайтів з бірж потрапили під фільтр і посилання довелося знімати. Оцінивши ризики, купувати нові посилання вже не стали. На результати проектів це не відбилося, чищення проводили в кілька етапів протягом 3-4 місяців.
  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
    Без покупки посилань обійтися можна. В нішах, де ТОП «перетиснутий» посилальним, потрібно вчитися отримувати посилання легально.
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр?
    Для страховки регулярно перевіряємо зовнішні посилання усіх проектів, неякісні чистимо. Якість перевіряємо ЧекТрастом та власними напрацюваннями з оцінкою. При розміщенні посилань на стороні клієнта, на сайтах партнерів або дилерів, вводимо премодерацію.
  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань?
    Краудмаркетинг практикуємо, але не тільки заради отримання посилань. Орієнтуємося в першу чергу на користь для учасників обговорень. Важливо не поставити посилання і прорекламувати продукт, а допомогти. Якщо згадка дійсно допоможе — можна публікувати посилання. Якщо ні — не потрібно.
  • Навангуй майбутнє покупки посилань.
    Сподіваюся, в майбутньому seo-посилань не буде. Спасибі Яндексу, що рухає ринок саме в цьому напрямку, методично знижуючи їх роль в ранжуванні і значимість в головах оптимізаторів і клієнтів. На перше місце виходить робота з сайтом і користувачами, а не вкладення грошей в чорний ящик з незрозумілими результатами.
  • Антон Шабан

    Ведучий SEO-спеціаліст в ARTOX media.
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/shabananton

  • Чи практикуєте досі покупку посилань?
    Так, в невеликих обсягах. Багато сайтів, які приходять на просування, вже досить заспамлены, тому там доводиться швидше чистити посилання, а не закуповувати. Майже завжди при аналізі конкурентів в якійсь складній тематиці (наприклад, автодилери) можна побачити, що конкуренти за останній рік зняли дуже багато посилань. Після анонсу Мінусинська всі почали знімати посилання.Використовуємо найчастіше біржі постійних посилань, але там часто дуже складно знайти адекватні майданчики, біржі прес-релізів (якщо бюджет дозволяє), крауд (про нього трохи нижче).

    Але посилання – це дуже невелика частина роботи. 90-100% часу – це роботи по внутрішній оптимізації і поліпшення сайту.

  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
    У разі просування під Google. Якщо в Яндекс у багатьох тематиках можна комфортно працювати з невеликою кількістю посилань або без них і набагато більший ефект дає робота над якістю сайту, над ПФ, «випалюванням» семантики, то в Google вплив посилального дуже помітне. Так адже Гугл це і не приховує.
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр?
    Не купуємо багато (часто не більше 5-15 на місяць), не купуємо з майданчиків, які під АГС/були під АГС, не купуємо більше посилань, ніж у конкурентів, не купуємо (або дуже мало і акуратно) анкорку, не купуємо динамічні посилання, не купуємо посилання з ГС і сайтів, що продають динамічні посилання, користуємося ЧекТрастом + ряд інших критеріїв.
    У деяких випадках взагалі не купуємо.Взагалі, у випадку підбору майданчиків для крауда ЧекТраст майже завжди відбраковує форуми за показником Спам, але тут вже дивимося по Трасту, відвідуваності, наскільки живий і незаспамленный форум, є модерація. Якщо на форумі можна розміщувати активні зовнішні посилання, то показник Спам майже завжди буде більшим.
  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань?
    Практикуємо, але тут зустрічається багато підводних каменів. Наприклад, ні один з протестованих сервісів/підрядників не дав прийнятного результату. Або профілі слабо прокачані, або пости так собі і швидко затираються модераторами. Поки що оптимальний варіант – самостійний підбір майданчиків, прокачування окремо на аутсорсе, потім розміщення або окремо SEO-фахівцем (але це трудомістко), або знову ж таки окремо по інструкції і під контролем.Як такої результат від крауда як від посилального дуже складно виміряти, так як ці роботи завжди проводяться паралельно з роботами з внутрішньої оптимізації, доробками сайту та ін. Темпи отримання посилань теж невеликі, тому ефект розтягнутий у часі. Переходи по таких посиланнях є, але знову ж таки залежить від підбору майданчиків. Невеликий відсоток посилань, закритих у nofollow і провідних через редиректи також отримуємо при розміщенні, в результаті посилальний профіль більш природний. Хоча, природність – це досить умовний показник теж.
  • Навангуй майбутнє покупки посилань.
    Біржі потихеньку будуть або далі відмирати, або «переупаковувати» продукт під іншою назвою (PR-статті), або перепрофілюватися на біржі крауда, прес-релізів, соцссылок та ін. Швидше за все в найближчі роки нас чекає приблизно така тема, як на заході, точніше це вже на порозі і багато хто цим займаються: будемо спілкуватися з блогерами і купувати у них посилання (у кого є відвідувані блоги, гадаю, помітили у цьому році град листів з пропозиціями купити посилання), купувати пакети розміщень в закритих сітках, розміщувати прес-релізи, публікувати статті в галузевих виданнях, використовувати сервіси ” питань-відповідей. Швидше за все будуть сервіси, які і цю роботу будуть брати на себе, але це не дешеві варіанти отримання посилань.Дешевим варіантом будуть залишатися розміщення в каталогах, низькоякісний крауд, спам в коментах, всі ті ж біржі посилань. Але ефект від таких речей буде продовжувати прагнути до нуля.
  • Ісаєв Артем

    SEO-аналітик, фрілансер.
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/profile.php?id=100002077162789

  • Чи практикуєте досі покупку посилань?
    Десь за рік-півтора до Мінусинська, так склалася структура моєї роботи над сайтами, які просував, що я перестав закуповувати нові посилання (зрідка моніторячи вже куплені, які зараз практично зійшли нанівець і залишилися в діапазоні 20-30 штук на проект). Але це виключно специфіка моя, т. к. 5-6 проектів, які давно веду від 1,5 до 3-4 років і там досі не вичерпані ще варіанти, куди витрачати ресурси і розвиватися. Що не підходить для великих грошових проектів, де робота повинна вестися на всіх фронтах (включаючи грамотний SMM та підбір посилань).
  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
    В Гуглі, ВК ВЧ і якщо ви повністю вичерпали всі інші фактори ранжирування (що для багатьох ніколи не досяжно).
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр?
    Оскільки сайти, над якими я працюю, це реальний бізнес знайомих мені людей і будь-які санкції можуть бути катастрофічні, то я не готовий навіть на найменший ризик. Специфіка моїх кейсів, що вони з регіону Казань, і досить низька конкуренція дозволяє рости проектам навіть з виключенням цього посилального сегмента.
    Якщо б я став купувати, то не на основний домен. Можна ризикувати лендингами і «дублюють» проектами.
  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань?
    Можливо і спробували б, але фінансовий та часовий ресурс моїх проектів не дозволяє цим займатися серйозно.
  • Навангуй майбутнє покупки посилань.
    Посилання, як рекомендація, невід’ємна частина інтернету, тому ПС будуть їх враховувати при ранжируванні, просто, як і в боротьбі зі спамом, коли підійшов край, закрутили гайки, у підсумковій формулою ранжирування прибрали частину, додали нові критерії і добилися певного, влаштовує балансу. Тепер хвилеподібно будуть накати, а «знання» про всіх нас і про все дозволять ПС досить точно визначати «паршиву вівцю», що нам з «розмитими» критеріями просто буде неможливо змагатися.Почасти це підтвердив наш експеримент на курсах Аналітики, коли ми витратили купу людино-годин для визначення критеріїв для хорошого/поганого донора і наша підсумкова формула ніяк не корелювала з Яндексом. Можна частково відсікти зовсім вже УГ, але інше «російська рулетка».

    І так, до якогось порогу можна «загравати», але коли проект великий і серйозний, то цей мізер закупівлю не врятує і не витягне. SEO-посилання звичайно ж будуть купувати, поки буде seo. Масштаби вже змінилися і сеошники будуть намацувати «сірі зони: той же крауд, прес-релізи та їх варіації, новостники, власні сітки з витонченими підходами, партнерські, на агрегаторах. Але все це в рази дорожче і не всім по кишені.

    Наприклад, у регіонах з їхніми бюджетами 15 максимум 20тр., я вибрав стратегію розвитку внутрішньої структури сайтів, наповнення, шліфування і т. д. Цих робіт для таких бюджетів вистачає на роки, а потім все повторюється у розвитку. І видимість моїх проектів завжди росте без посилального просування, але це характерно для Казані і Яндекса. З Гуглом гірше, і якщо «місцеві» ранжуються ще, то МСК в конкурентній ніші b2b в Яндексі дуже добре, а в Гуглі – жах (мабуть, недостатньо посилального).

  • Ігор Бакалов

    SEO-спеціаліст у компанії Ашманов і Партнери. Автор seo-блогу bakalov.info.
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/bakalov.igor

  • Чи практикуєте досі покупку посилань?
    Так, у ряді випадків посилання купую. Від покупки вічних відмовився повністю, тільки орендні (зі зрозумілих причин).
  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
    При просуванні «жирних» запитів з високою конкуренцією. Як відомо, у пошукових систем посилальних факторів не один десяток. Нерозумно на них не впливати.
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр?
    Намагаюся не купувати на сайт більше 200-300 посилань. Більш жорсткі вимоги до посилаються сторінок – одна наша посилання, ну або максимум наша +1, якщо посилань стає 3 і більше, то як правило знімаю такі посилання (хоча не завжди). Знову ж таки, хостова передфільтрація донорів, хоча вона була і до релізу Мінусинська і, як показала практика, далеко не всім допомогла.
  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань?
    Так, практикую. Результату як такого від крауда немає і бути не може, імхо. Основне завдання – знизити відносну частку seo-посилань у ссылочном профілі.
  • Навангуй майбутнє покупки посилань.
    Менше, дорожчі, якісніші.
  • Стас Поломарь

    Директор відділу просування компанії Webit.
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/stas.polomar

  • Чи практикуєте досі покупку посилань?
    Для початку потрібно визначитися в термінах. Наприклад, створення контенту і подальше його поширення в соц. мережах, прес-релізах, на галузевих майданчиках відноситься до «купівлі посилань»? Ця робота далеко не безкоштовна.Якщо вважати «купівлею посилань» безпосередньо використання різних бірж і агрегаторів, то ні, не використовуємо. Акаунти там заблоковані давно і настрого для наших оптимізаторів.
  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
    Однак у ранжуванні посилальні фактори використовуються, тим більше якщо ми говоримо про всі пошукові системи. Тому ситуації, коли все зроблено «крім» посилань і цього не вистачає – можливі.Власне, тут ми і приходимо до вибору, а які роботи можливі за проектом і які спеціаліст/підрядник по просуванню в змозі реалізувати. Стратегія «написати мета теги, онучу тексту вниз сторінки і закупити посилань на 30% бюджету» — це 100% ризик і безвихідь.
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр?
    Ми працюємо по-іншому, набагато комплексней. Частково розповідав про це на останній Яндекс.Вебмастрской. Тому ризиків для наших проектів на даний момент не бачу і правила «не купувати більше 300-400 посилань на проект» — не про нас.Невелика ілюстрація: прийшов проект під Мінусинському, був знятий на початку грудня 2015. На скріншоті зміна метрик видимості в Яндекс з кінця лютого (всі наслідки виходу вже учлись) по кінець липня 2016 року.

    Так що проблем з тим, щоб проект поліпшував видимість, не використовуючи біржі/агрегатори — ні.

  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань?
    Замість «крауд маркетинг» ми у себе всередині оперуємо терміном «природне цитування». Використовуємо. Метриками якості є переходи + оцінка поведінки відвідувачів з цього каналу (аналізується автоматично, частково розповідав про це в публікаціях про поведінкові фактори) і індексація в частині посилань.
  • Навангуй майбутнє покупки посилань.
    Що стосується майбутнього покупки посилань на біржах і агрегаторах, то ринок буде продовжувати падати. Не просто так, всі провідні гравці вже досить давно мігрують в комплекс — персональні менеджери, контент, контекстна реклама, соціальні мережі, додаткова аналітика та ін. Така «каша із сокири».Так і пошукові системи ще цілком можуть додати, як по закручуванню гайок, так і за піар кампаній.
  • Сергій Людкевич

    Сергій не потребує представлення. Незалежний seo-експерт, аналітик, реверс-інженер пошукових систем, консультант по складних питань просування сайтів. Виступав на всіх профільних конференціях, публікувався у всіх профільних виданнях. А ще у Сергія є блог.
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/serge.ludkiewicz

  • Чи практикуєте досі покупку посилань?
    Ні, не практикую. Я і в часи розквіту ссылкоторговли підходив до цього питання, скажімо так, дуже обережно, а зараз покупку посилань просто звів нанівець.
  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
    Якщо основна мета для пошукового просування – Гугл, а не Яндекс.
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр?
    Як я вже сказав у відповіді на перше запитання, я просто не купую посилань. За фактом відмова від платних посилань не приніс ніякого негативного ефекту для своїх проектів. Тому напрошується логічний висновок, що покупка посилань – це щонайменше гроші на вітер. А по більшій – оплачувані вами ваші ж проблеми в пошуковій видачі Яндекса.
  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань?
    Не практикую. І вважаю цей шлях тупиковий. Поясню, чому. Те, що зараз називають модним терміном «краудмаркетинг», це не що інше, як старий, як сам інтернет, спам по форумам, блогам і іншим майданчикам з user-generated контентом. Пошукові машини навчилися фільтрувати це сміття ще задовго до епохи платних посилань. І сподіватися на те, що вони раптом саме зараз забули всі свої колишні напрацювання, щонайменше наївно.
  • Навангуй майбутнє покупки посилань.
    У покупки посилань є майбутнє в Рунеті тільки в одному випадку. Якщо Гугл на російському пошуковому ринку раптом переможе Яндекс, і при цьому не стане вводити всі свої «буржуйські» фільтри. Але я вважаю таку перспективу малоймовірною.
  • Костянтин Скобеев

    Генеральний директор компанії «Скобеев і Партнери».
    Профіль в fb: https://www.facebook.com/skobeeff

  • Чи практикуєте досі покупку посилань?
    Практикуємо. Але у значно менших обсягах. І більше платимо за ручну працю людей, які ставлять посилання там, де вони природним чином повинні бути для сайту, приміром, різні галузеві оголошень і жовті сторінки.
  • В яких випадках без покупки посилань не обійтися?
    Якщо хочеться отримати результат в Гуглі, то без посилань не обійтися. В Яндексі можна просувати взагалі без посилань і досягати певних результатів. Однак завтра гойдалки можуть піти у зворотний бік, і контрольний сигнал почне чинити більший вплив. Тому від роботи з посиланнями відмовлятися не можна.
  • Купівля посилань — це тепер ризик. Як страхуєтеся, щоб не потрапити під фільтр?
    Всі нюанси розповісти не можемо хоча б тому, що для різних типів сайтів, і для різного посилального профілю, і для різного рівня конкуренції будуть абсолютно різні вимоги до посилань. Рекомендую шукати інформацію, як нарощувати посилання в Гуглі, щоб не отримати фільтр Пінгвін. Дані рекомендації будуть актуальні для Яндекса, але не забуваємо Мадридський доповідь 😉 Ну і можна згадати приказку старого сеошника і мого друга Svift (Семен Лупанов), що не всі посилання однаково корисні і стару приказку, що краще менше та краще. А взагалі дослідіть посилальний профіль основних конкурентів і да прибуде з вами сила!
  • Практикуєте краудмаркетинг з метою видобування природних посилань?
    Тема крауда померла, не встигнувши народитися. Рекомендуємо про це згадувати якщо є надлишок бюджету, осудні руки і популярні в темі форуми і блоги, де ви зможете залишити насправді корисний слід. Це не зашкодить. Але і користі від цього мало.
  • Навангуй майбутнє покупки посилань.
    Посилання не зникнуть, але вимоги до них будуть зростати. Відповідно seo посилання будуть все більш ризиковані і все сильніше шкодити проектів. Перемагати будуть ті, хто зможуть або знайти баланс при мінімумі посилань і домогтися топа або ті, хто своїми проектами зможе саме заслужити багато природних посилань як подяку за якісний контент. По цій темі рекомендую почитати цікаве інтерв’ю.
  • Питання задав не всім, кому хотів, інакше розмір поста стыл б вже просто непристойний, але зате абсолютно всі, кому я задав питання, відповіли.

    Ніякого резюме за підсумками відповіді експертів не буде, ви повинні скласти самостійно.

    На цьому нарешті-то, дорогі друзі. Сподіваюся, вам сподобалося, а з питаннями про покупку посилань ви до мене більше не будете звертатися під час консультацій.

    Дякую за увагу. Чекаю ваших коментарів та запитань. До зустрічі.

    З повагою, Олександр Алаєв