Привіт, друзі! Я вам обіцяв, що не закину публікації про SEO на моєму блозі, який саме за це ви і полюбили.

Сьогодні чергова публікація від мого колеги – Олексія: афіліат-фільтр в пошукових системах. Здавалося б, тема стара, їй багато років. І навіщо про це писати ще раз? По-перше, в пошуковиках все змінюється постійно, не тільки фільтри і санкції, але і методи їх визначення. В підтвердження тому – поки писалася ця публікація, один з методів визначення фільтра перестав працювати. Тому актуальність у таких питаннях – це головне.

Наш пост – найактуальніша інструкція на день публікації (на дворі 2018 рік). Ну, і, по-друге, я постараюся підтримувати її в актуальному стані, коли раптом щось зміниться.

Передаю слово Олексію.

Пост
оновлено
18.10.2018

Так званий в середовищі сеошників афіліат-фільтр — це спроба пошукових систем протистояти монополізації видачі, тобто не допустити ситуації, коли з якихось запитами в результатах видачі одночасно присутні кілька сайтів, що належать одній компанії. Такі сайти називаються аффилиатами (від англ. affiliate, філію).

У своєму розділі допомоги Яндекс пише:

«Ми намагаємося не індексувати або не ранжувати високо групи сайтів одного власника/компанії, що надають користувачеві одні і ті ж товари або послуги, створені з метою заповнення декількох позицій в результатах пошуку і збору трафіку».

І погодьтеся, було б зовсім не здорово, якщо б ми шукали якийсь товар, але на першій сторінці видачі були б майданчика однієї компанії з одними товарами, умовами покупки, обслуговуванням і т. д.

Варто відзначити, що Google більш спокійно ставиться до аффилиатам, в основному звертаючи увагу на унікальність інформації. Якщо з цим — порядок, то серйозних проблем, зазвичай, не виникає. Тому інформація в статті здебільшого спрямована на відношення Яндекса до цього питання.

Принцип роботи фільтра в Яндексі

Суть роботи афіліат-фільтра аналогічна угруповання видачі. Наприклад, коли ви вводите запит, то бачите у видачі, як правило, тільки один документ з одного сайту, а не десять. Навіть якщо у вас на сайті є 10 документів, релевантних запиту, то в пошуку по цьому запиту буде видно тільки один — релевантний (індивідуальні ситуації, коли за запитом присутня більше 1 результату для 1 сайту не враховуємо).

При афіліювання принцип той же, з однією лише різницею – документи групуються не в межах одного сайту, а по всій групі афілійованих ресурсів.

Або простіше кажучи, якщо взяти 10 афілійованих ресурсів і ввести в запит на пошук, якому вони всі будуть релевантні, то в видачі по цьому запиту буде знаходитися тільки 1 найбільш релевантний документ з цих десяти ресурсів.

Корисні факти, які важливо знати про роботу фільтра

  • Яндекс не визнає наявність у себе такого фільтра;
  • Визначення аффіліатів може проходити як автоматичним способом на рівні алгоритмів пошукової системи, так і вручну, за допомогою асесорів. Якщо фільтр накладено алгоритмічним способом, то й позбутися від нього можна тільки якщо алгоритми перестануть фіксувати проблему, тобто внісши необхідні зміни на сайт і почекавши якийсь час;
  • Накладення фільтра не залежить від апдейтів видачі;
  • З аффилиатами працює не тільки Пошук, але також і Директ Маркет (нижче буде невелика інформація на цей рахунок).

Які ресурси можуть бути визнані аффилиатами

Причини, по яким можна потрапити під фільтр:

  • На сайті є перетину контактною інформацією (телефон, e-mail, реквізити, контакти в месенджерах, контакти в соц.мережах і т. д.);
  • У довіднику Яндекса є перетин контактної інформації між картками організацій (при цьому контактна інформація може бути не зазначена на сайті);
  • Один адреса і схожі назви фірми;
  • Однакові дані whois у доменів;
  • Ресурси знаходяться на одній IP-адресі або хостингу;
  • Ресурси просуваються в одному регіоні і в одній тематиці;
  • Низька унікальність контенту і html-коду сайтів відносно один одного (опис товарів, послуг, категорій, інформація про компанії, фото товарів, калькулятори, плагіни і т. д.);
  • Додавання сайтів в один і той же аккаунт Я. Метрики або Я. Вебмастер;
  • Однакові лічильники (Метрика, liveinternet), коди Adsense і т. д.;
  • Схожий дизайн, структура сайту, однакові CMS;
  • Схожий асортимент товарів або послуг, ціни, знижки, умови обслуговування, доставки і т. д.;
  • Схожа структура посилального профілю;
  • Перехресні посилання між сайтами;
  • Часто потрапляють під такий фільтр майданчики, де розміщені зовнішні партнерські посилання. При переході за посиланням або купівлі, чиненої відвідувачем партнер отримує певний прибуток від продажу товару або послуги.

Які причини є більш вагомими, наприклад, однакові контакти, а які-то є лише непрямими факторами, наприклад однакові ціни або CMS сайту. Зазвичай під афілійованість можна потрапити тільки при сукупності декількох чинників.

Ознаки афільованості

При появі на сайті зазначеного фільтра він починає випадати відразу по багатьом запитам, при цьому сторінки продовжують перебувати в індексі пошуковика. Найчастіше пропадає видимість по всім запитам зі сторінки, але не завжди — іноді сторінка продовжує бути в топі за деякими запитам, але по суміжним не знаходиться. Якщо афілійовані документи приблизно однаковою релевантності, то пошукова система може ранжувати їх по черзі, і в цьому випадку вони починають «блимати» то є — то з’являтися, то зникати. Приклад того, як це може виглядати, на скріншотах нижче.

Приклад позицій того ж сайту, тільки в порівнянні з конкурентом-афіліатом, на скріншоті чітко видна зміна релевантного документа: сторінка першого сайту стала ранжируватися в пошуку, а другого сторінка зникла з видачі, при цьому самі сторінки продовжують перебувати в індексі пошуковика.

Як знайти сайт-афіліат, якщо він заздалегідь невідомий

  • Введіть в пошук назву компанії на латиниці і російською, номери телефонів, адресу пошти, логіни у месседжерах і всі інші контакти, крім адреси, які розміщені у вас на сайті. Проаналізуйте результати видачі: дуже часто пошуки закінчуються вже на цьому етапі.
    • Для більшої надійності можна повторити пошук в Яндекс.Довіднику. На практиці був досвід, коли за номером телефону афіліат не перебував у пошуку, але перебував у довіднику
  • Перевірте текст на унікальність. Як правило серед аффіліатів велика частина має неунікальний контент, тому цей спосіб теж часто виручає. Можу порадити цей сервіс https://advego.com/plagiatus/ список сайтів з дублюючим контентом розташований на вкладці “Звіт”
  • Як перевірити ресурси на афілійованість

    Спосіб перевірки на афіліат-фільтр №1

    Суть в тому, щоб задати спеціальний запит до видачі, якому були б релевантні обидва ресурсу url:164.ru | url:56.ru:

    Перевіряємо, що обидва сайти відображаються, тепер потрібно провести угруповання видачі, для цього можна дописати до запиту яку-небудь нісенітницю після оператора заперечення, наприклад так url:164.ru | url:56.ru ~~ url:dfgfgf:

    Якщо після угруповання видачі залишився один ресурс, значить між ними є аффилирование, якщо обидва сайту залишилися у видачі, то аффилирования немає. Ось аналогічна перевірка для сайтів, завідомо не є аффилиатами:

    Як виявити афіліат-фільтр, спосіб №2

    Можна сказати, що даний спосіб пережив друге народження т. к. якийсь час тому він ставав неробочим, але зараз знову працює.

    Суть перевірки полягає у виключенні з видачі одне з сайтів. Розглянемо на прикладі аффіліатів http://kranarenda.ru/ і http://realkraninvest.ru/

    Для початку введемо релевантний для обох сайтів запит і переконаємося, що у видачі присутній тільки один сайт, приклад:

    Далі минусуем той сайт, який знаходиться у видачі. Для цього потрібно дописати після запиту “~~ site:adres-sayta.ru” якщо другий сайт після цього з’явиться у видачі, то можна зробити висновок, що накладено афіліат-фільтр.

    Як виявити афіліат-фільтр, спосіб №3

  • Вивантажити список запитів, по яких ресурс перестав перебувати в пошуку або за яким позиції почали “блимати”.
  • Зібрати список всіх конкурентів за цими запитами в топ-10 або топ-30 видачі.
  • Порівняти позиції по цих запитах у своїй майданчики і сайтів-конкурентів з топ — шукати конкурента у якого позиції максимально протилежні вашій майданчику тобто якщо по якомусь запитом ваша майданчик присутній у видачі, то афіліата там не буде і навпаки.
  • Нюанс в тому, що перевірка позицій через xml видачу не дасть результату т. к. десь в червні-липні 2018 року Яндекс відключив вплив аффилиатного фільтра на xml видачу. Тому даний спосіб працює тільки якщо парсити реальну видачу, ну або перевіряти позапросно руками.

    Як парсити реальну видачу Яндекса Кей Колекторі

    Для початку, необхідно перевірити налаштування, щоб не був включений режим парсинга видачі на xml:

    Після перевірки налаштувань, запускаємо парсинг і порівнюємо позиції.

    Алгоритм:

  • Переходимо на вкладку: Збір даних
  • Запускаємо парсинг реальної видачі Яндекса
  • Після знімання позицій видачі, вибираємо цікавлять нас ключі
  • Переходимо на вкладку: Додаткова статистика
  • Вибираємо вкладку: Позиції в ПС
  • Дивимося які були позиції за запитом (звертаємо увагу на цільові. Сторінки можуть змінюватися)
  • Вже неробочий метод, на який не варто витрачати час

    Спосіб був схожий на вищеописаний, різниця тільки в тому, що замість оператора url використовувався domain, а сам запит виглядав ось так: domain:164 domain:56. Суть полягала в тому, що якщо у видачі були присутні обидва сайту, то можна було припустити, що фільтра немає, якщо ж у видачі присутній лише 1 сайт, то наступним кроком йшла перевірка — до урл дописывался параметр pag=u (тим самим ми разгруппировывали видачу), і якщо після цього другий сайт з’являвся в результатах видачі, то можна було визначити наявність афіліат-фільтра.

    Раніше це виглядало приблизно так:

    Зараз робота цього оператора змінилася і отримати адекватні результати не вийде.

    Ще один неробочий спосіб перевірки на афіліат-фільтр

    Треба було використовувати цитатный пошук по тайтлам. Для цього вказувалися тайтли сторінок в лапках ось таким чином (без квадратних дужок):

    [“тайтл сайту №1” | “тайтл сайту №2”] .

    Якщо у видачі залишався один результат, то можна було зробити висновок, що це — аффилиаты. Однак зараз подібний запит у будь-якому випадку залишає тільки один результат у видачі, навіть якщо сайти не є аффилиатами, приклад:

    Як вийти з-під афіліат-фільтра в Яндексі

    Усунути можливі причини накладення фільтра

    Якщо фільтр був накладений алгоритмічним способом, то необхідно усунути всі можливі причини його накладення. Санкції будуть зняті автоматично одразу ж після того, як алгоритм перестане фіксувати ці причини.

    З досвіду: цей період може займати від декількох днів до декількох тижнів. Якщо фільтр накладено вручну, то зніматися він повинен теж вручну, сам по собі він не пропаде. Тому після усунення можливих причин накладення фільтра треба обов’язково написати Платонам.

    Написати листа Платонам

    Перед зверненням до Платонам треба знати одну річ — Яндекс не визнає такого поняття як афіліат-фільтр. Тому ви теж не повинні оперувати цим поняттям, якщо хочете отримати відповідь по суті.

    Можу дати пораду, заснований на особистому досвіді: заздалегідь визначте з яким ресурсом аффилируется ваш сайт, збирати статистику по позиціях сайтів у видачі. У зверненні задавайте питання з акцентом на наслідки, відразу повідомте, що ваші сайти належать різним компаніям, якщо є підозри з-за чого пошуковик може думати інакше, то варто додати додаткові обґрунтування.

    Для прикладу: нижче листування з Платоном стосовно аффилирования мого сайту, що просувається з одним з конкурентів. Імовірно причиною накладення санкцій міг послужити однаковий плагін формування інформації про доставку (перетин по дизайну, пунктів доставки, вартості доставки), так само на сайтах є перетин по асортименту — близько 80% товарів однакові і по частині позицій присутні ідентичні ціни (збіг):

    Після цього звернення десь через пару тижнів ситуація змінилася і сайт почав нормально ранжируватися.

    Наостанок: що пишуть самі пошуковики з приводу аффіліатів?

    В розділі правил показу в Директе є наступний пункт:

    «При цьому сайти визнаються подібними при збігу значної частини асортименту пропонованих на сайтах товарів (робіт, послуг), що реалізуються в одному регіоні, та/або наявності інших ознак, що дозволяють припустити, що пропонуються одні й ті ж товари одним і тим же (афілійованими, що мають тісний взаємозв’язок) постачальником, незалежно від незначної відмінності асортименту, різного дизайну, структурної організації сайтів, відмінності цін, а також від належності (адміністрування) сайтів різним(-і) особи(-і).

    При розміщенні Рекламних оголошень по відповідним ключовим словом (словосполученням) з Групи оголошень, визнаних подібними, Користувачеві показується тільки одне оголошення, у якого значення, розраховане з урахуванням показників: прогноз Клікабельності, Ціна за Клік / CPM і Коефіцієнт якості, є найкращим. Всі інші Рекламні оголошення такої групи визнаються дублюючими і не показуються (не додаються)»

    У вимогах до рекламних матеріалів Яндекс.Маркета так є згадка аффіліатів:

    «Яндекс може на свій розсуд відмовити в розміщенні декількох магазинів (або сайтів, що належать до одного магазину), пропонують товари в одному регіоні і дозволяють припустити наявність афільованості, взаємозамінності або інший тісного взаємозв’язку між цими магазинами (сайтами), або здійснити групування асортименту, що пересікається з приховуванням дублюючих пропозицій таких магазинів (сайтів).

    При цьому сайти визнаються подібними незалежно від відмінності асортименту, різного дизайну, структурної організації сайтів, відмінності цін і приналежності сайтів різним особам. Пересічним асортиментом визнаються товарні пропозиції подібних магазинів, що належать до одного і того товару, включаючи як ідентичні за описом товарні пропозиції, так і мають відмінності за окремими характеристиками (модифікаціями) одного і того ж товару».

    Google не оперує поняттям аффилиаты, а використовує поняття “партнерські сайти”, у своєму розділі допомоги про неякісні сайтах пише:

    «Як зазначено в посібнику для веб-майстрів, на сайтах потрібно розміщувати оригінальний контент, що представляє інтерес для користувачів. Це особливо важливо для розробників, які беруть участь у партнерських програмах. Позиції партнерських сайтів в результатах пошуку можуть бути невисокими, так як на них зазвичай публікуються описи продуктів, також представлені на інших ресурсах партнерської мережі. Це означає, що на таких сайтах мало оригінального контенту, наприклад додаткових відомостей про товари та їх категорії.

    Спеціалісти вважають, що неякісні партнерські сайти марні для користувачів, особливо якщо в партнерській мережі багато подібних ресурсів. Такі сайти часто являють собою групи шаблонних або низькоякісних сторінок, на яких розміщений один і той же контент. Користувачам не подобається, коли вони бачать в результатах пошуку безліч сторінок з однаковим змістом.»

    Ось і все на сьогодні. Дякую за увагу. Задавайте питання і пишіть коментарі.

    А в самому кінці я хочу анонсувати майбутній seo-пост від Олексія, який він охарактеризував так: «коротше, це буде щось типу опису алгоритму дій при оптимізації ресурсу під ББ + пара невеликих прикладів, так що це ще й наполовину кейс».

    До зв’язку, друзі.

    З повагою, Олександр Алаєв