Привіт, друзі. Відвідування недавнього майстер-класу по роботі з Google Analytics сподвигло мене на більш детальне вивчення цього чудового інструменту аналізу статистики сайту. А тепер я вирішив поділитися накопиченими знаннями і з вами, сподіваюся, вам це буде корисно. В майбутньому планую навіть створити окрему рубрику «Аналітика» на блозі, якщо набереться достатньо корисного матеріалу по цій темі. А я впевнений, що набереться, тому що інформації тут не на одну і навіть не на два книги!
А сьогодні я хочу розповісти про те, як навчити Google Analytics розуміти більшу кількість пошукових систем і враховувати з них пошуковий трафік. На сьогоднішній день з російськомовних пошукових систем Google розуміє тільки Яндекс і Рамблер, але ми то з вами розуміємо, що не тільки цими ПС живе рунет. А ще є українські та білоруські пошуковики, так що…
…так що без зайвих слів приступаємо до роботи.
Вибираємо який-небудь свій сайт. Відкриваємо його статистику в Яндекс Метриці. Йдемо в звіт Джерела – Пошукові системи. Виставляємо період побільше, наприклад, місяць, цього буде достатньо, якщо у вашого сайту хороша відвідуваність.
Бачимо приблизно таку картину:
Те що треба, ми бачимо велику кількість різних пошукових систем. Спасибі Метриці за це!
А що у нас в Google Analytics?
Вибираємо аналогічний сайт та такий же період часу в GA. Йдемо в звіт Джерела трафіку – Джерела – Пошук Безкоштовний і бачимо таку картину:
Куди поділося? Де все інше? Гугл він такий!
Йдемо в звіт Джерела трафіку – Джерела – Весь трафік і бачимо:
Ось вони де сховалися! Я виділив те, що нам треба кольором, нижче у звіті ще ціла купа пошукачів, які GA вважає як реферальні переходи з сайтів (відмітка referral).
При цьому розкладі вважаються тільки переходи, а пошукові фрази та інші цікаві моменти відсікаються.
Наше завдання – зробити так, щоб потрібні пошуковики перекочували з розділу Реферали в розділ безкоштовного трафіку (Пошук — Безкоштовний).
Ще один скріншот для наочності:
Після того, як ми ідентифікуємо потрібні нам пошукові системи, ми зможемо отримувати пошукові фрази для них, і тоді картина пошукового трафіку на сайт стане повною, а не кастровану як це є зараз за замовчуванням.
Отже, проблему виявили, давайте подумаємо, як її вирішити!
На щастя можливості Google Analytics майже безмежні (я не жартую!), і передбачено майже всі, але як ми бачимо це «все» треба додати і налаштувати самому, чим ми зараз і займемося.
Для вирішення нашої проблеми з пошуковими переходами є певна функція, хоча, не знаю чому, але в документації це називається методом:
_addOrganic(newOrganicEngine, newOrganicKeyword, opt_prepend) |
_addOrganic(newOrganicEngine, newOrganicKeyword, opt_prepend)
Ця функція додає пошукову систему в список потенційних джерел трафіку з пошукових систем. У функції має три значення:
newOrganicEngine — Пошукова система, яку необхідно вказати як нове джерело безкоштовного трафіку.
newOrganicKeyword — Назву ключового слова для нового джерела безкоштовного трафіку.
opt_prepend — При значенні true нова система вказується на початку списку безкоштовних джерел. При значенні false нова система вказується в кінці списку. За замовчуванням для цього параметра встановлено значення false.
Третій параметр дуже хитрий і про нього немає ніяких подробиць в офіційній документації, про те для чого він потрібен і як працює. Тому давайте-ка я зараз трохи відволікся і розповім про механіку роботи коду GA і зокрема функції _AddOrganic ();
Уявімо ситуацію, що на наш сайту здійснюється перехід з певної пошукової системи по певному ключовому слову. Стандартна ситуація, як бачите. Що ж при цьому відбувається з урахуванням статистики в GA, як це вважається?
Код GA порівнює домен джерела переходу зі своїм стандартним списком пошукачів за замовчуванням, якщо не знайдено збігів починається звірка зі списком пошукачів прописаних вручну, тобто через функцію _AddOrganic ();, якщо і тут не знайдено збігів, то трафік йде в розділ referral (що ми власне і бачимо на даний момент на скріншотах вище, де російські пошуковики вважаються реферальним трафіком).
А що ж відбувається, якщо збіг знайдено? Тут важливо розуміти один момент – звірка йде до першого входження, тобто за принципом «містить», а не за принципом «точне відповідність». Ось тому і виходить, що трафік з nova.rambler.ru вважається трафік з rambler.ru, або трафік з blogs.yandex.ru склеюється з трафіком yandex.ru
І так непомітно ми підійшли до суті третього параметра opt_prepend у функції _AddOrganic ();. Цей параметр дає зрозуміти лічильника Google Analytics, що треба робити звірку спочатку з джерелами мають opt_prepend = true, а потім вже діяти за стандартним алгоритмом. Тоді трафік з піддоменів пошуковика не буде склеюватися з трафіком основного домену цього ж пошуковика.
Тепер ми знаємо для чого потрібен кожен з параметрів функції і в яких ситуаціях їх треба використовувати. Давайте згадаємо саму функцію:
_addOrganic(newOrganicEngine, newOrganicKeyword, opt_prepend) |
_addOrganic(newOrganicEngine, newOrganicKeyword, opt_prepend)
Сама функція має мало спільного з кодом лічильника GA. Подивимося на стандартний код лічильника Google Analytics, видаваний системою для установки на сайт:
<script type=“text/javascript”> var _gaq = _gaq || []; _gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-ХХХХХХХХ-X’]); _gaq.push([‘_trackPageview’]); (function() { var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true; ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); </script> |
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-ХХХХХХХХ-X’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
Це приклад асинхронного коду, який настійно рекомендується до установки замість старого. Якщо код вашого лічильника схожий на вказаний, то не хвилюйтеся, просто продовжуйте читати. Якщо ж ваш код відрізняється, то краще його оновити (В інтерфейсі Google Analytics натискаємо на іконку шестерінки в правому верхньому кутку, далі «Код відстеження, там бачимо потрібний нам код), тому що працювати ми будемо з новою версією.
Отже, описаний вище метод-функція для встановлення в код лічильника на сайт виглядає так:
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘searchenginename’, ‘queryprefix’]); |
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘searchenginename’, ‘queryprefix’]);
Де searchenginename – це доменне ім’я пошукача, queryprefix – це параметр запиту з адресного рядка.
Наприклад, візьмемо Мейл — http://go.mail.ru/search?fr=main&rch=e&q=эмо
Для цього випадку код буде таким:
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘go.mail.ru’, ‘q’]); |
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘go.mail.ru’, ‘q’]);
А тепер візьмемо Рамблер — http://nova.rambler.ru/search?query=эмо
У цьому випадку код буде наступним:
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nova.rambler.ru’, ‘query’, true]); |
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nova.rambler.ru’, ‘query’, true]);
Як кажуть, не забуваємо про true. Це треба для того, щоб трафік з nova.rambler.ru не склеювався з просто rambler.ru, який прописаний в списку пошукових систем GA за замовчуванням.
Тепер, гадаю, з математикою ми розібралися. Приступимо до практики.
Повертаємося до Яндекс Метриці в звіт по пошуковим системам.
Відкриваємо в новій вкладці кожен з пошукових систем (крім тих, які GA вже вважає, т. е. Google, Yandex, Bing, Ask, Yahoo і т. д.), у відкритих вкладках тикаємо на будь-який із запитів, щоб відкрився сам пошуковик. В результаті ми отримуємо з десяток вкладок з відкритими пошукачами з уже введеними запитами.
Тепер з адресного рядка кожної вкладки копіюємо домен і префікс, який йде безпосередньо перед текстом запиту.
Для свого сайту я виділив декілька найважливіших пошукачів і отримав ось такий список:
go.mail.ru q nova.rambler.ru query search.qip.ru query nigma.ru s search.ukr.net search_query webalta.ru q search.conduit.com q search.icq.com q |
go.mail.ru q
nova.rambler.ru query
search.qip.ru query
nigma.ru s
search.ukr.net search_query
webalta.ru q
search.conduit.com q
search.icq.com q
З цього далі формуємо код лічильника. У мене вийшло ось так:
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘go.mail.ru’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nova.rambler.ru’, ‘query’, true]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.qip.ru’, ‘query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nigma.ru’, ‘s’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.ukr.net’, ‘search_query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘webalta.ru’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.conduit.com’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.icq.com’, ‘q’]); |
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘go.mail.ru’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nova.rambler.ru’, ‘query’, true]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.qip.ru’, ‘query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nigma.ru’, ‘s’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.ukr.net’, ‘search_query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘webalta.ru’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.conduit.com’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.icq.com’, ‘q’]);
Тепер це треба вставити в код лічильника Google Analytics на сайті. Згадуємо приклад коду, який я наводив вище. А ось так ми його зараз перетворюємо:
<script type=“text/javascript”> var _gaq = _gaq || []; _gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-ХХХХХХХХ-X’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘go.mail.ru’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nova.rambler.ru’, ‘query’, true]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.qip.ru’, ‘query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nigma.ru’, ‘s’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.ukr.net’, ‘search_query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘webalta.ru’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.conduit.com’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.icq.com’, ‘q’]); _gaq.push([‘_trackPageview’]); (function() { var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true; ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); </script> |
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-ХХХХХХХХ-X’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘go.mail.ru’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nova.rambler.ru’, ‘query’, true]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.qip.ru’, ‘query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nigma.ru’, ‘s’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.ukr.net’, ‘search_query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘webalta.ru’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.conduit.com’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.icq.com’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
Все готово! Відтепер позначені нами пошуковики будуть показуватися в звіті Джерела трафіку – Джерела – Пошук – Безкоштовний. А найголовніше, що для цих пошуковиків ми зможемо аналізувати пошукові запити!
І ще невеликий бонус. В залежності від джерел трафіку на ваш сайт може бути корисно буде додати визначення ще ось таких джерел:
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘blogs.yandex.ru’, ‘text’, true]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘images.yandex.ru’, ‘text’, true]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘images.rambler.ru’, ‘query’, true]); |
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘blogs.yandex.ru’, ‘text’, true]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘images.yandex.ru’, ‘text’, true]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘images.rambler.ru’, ‘query’, true]);
Пошук по картинкам від Google вже включений в список стандартних визначень. А пошук по блогах, на жаль, відстежити не вийде, так як blogsearch.google.ru редіректітся на http://www.google.ru/blogsearch і вважається як звичайний пошук по Гуглу.
В залежності від кількості трафіку на ваш сайт можете спостерігати результати. В середньому через тиждень буде вже достатньо інформації, щоб побачити її!
На сьогодні все. А якщо вам цікаво і далі читати про налаштування Google Analytics, отписывайтесь, будь ласка, в коментарях. Там багато класних цікавих речей криється, про які варто знати! Чекаю ваших відгуків!
Для ледарів вирішив додати готові для вставки коди поширених пошукових систем:
//Пошук картинок _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘images.yandex.ru’, ‘text’, true]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘images.rambler.ru’, ‘query’, true]); //Пошук по блогах _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘blogs.yandex.ru’, ‘text’, true]); //Пошукові системи рунета _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘go.mail.ru’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nova.rambler.ru’, ‘query’, true]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nigma.ru’, ‘s’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘webalta.ru’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘aport.ru’, ‘r’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘poisk.ru’, ‘text’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘liveinternet.ru’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘quintura.ru’, ‘request’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.qip.ru’, ‘query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘ru.search.yahoo.com’, ‘p’, true]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘ru.ask.com’, ‘q’, true]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.icq.com’, ‘q’]); //Пошуковики укрнету _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘meta.ua’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.bigmir.net’, ‘z’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.i.ua’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘index.online.ua’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘web20.a.ua’, ‘query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.ukr.net’, ‘search_query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.ua’, ‘q’]); //Пошуковики байнета _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.tut.by’, ‘query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘all.by’, ‘query’]); //Інші пошуковики _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘daemon-search.com’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.conduit.com’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.babylon.com’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.mywebsearch.com’, ‘searchfor’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘gigabase.ru’, ‘q’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.nur.kz’, ‘query’]); _gaq.push([‘_addOrganic’, ‘results.metabot.ru’, ‘st’]); |
//Пошук картинок
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘images.yandex.ru’, ‘text’, true]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘images.rambler.ru’, ‘query’, true]);
//Пошук по блогах
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘blogs.yandex.ru’, ‘text’, true]);
//Пошукові системи рунета
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘go.mail.ru’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nova.rambler.ru’, ‘query’, true]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘nigma.ru’, ‘s’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘webalta.ru’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘aport.ru’, ‘r’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘poisk.ru’, ‘text’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘liveinternet.ru’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘quintura.ru’, ‘request’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.qip.ru’, ‘query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘ru.search.yahoo.com’, ‘p’, true]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘ru.ask.com’, ‘q’, true]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.icq.com’, ‘q’]);
//Пошуковики укрнету
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘meta.ua’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.bigmir.net’, ‘z’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.i.ua’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘index.online.ua’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘web20.a.ua’, ‘query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.ukr.net’, ‘search_query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.ua’, ‘q’]);
//Пошуковики байнета
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.tut.by’, ‘query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘all.by’, ‘query’]);
//Інші пошуковики
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘daemon-search.com’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.conduit.com’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.babylon.com’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.mywebsearch.com’, ‘searchfor’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘gigabase.ru’, ‘q’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘search.nur.kz’, ‘query’]);
_gaq.push([‘_addOrganic’, ‘results.metabot.ru’, ‘st’]);
Буду дуже вдячний, якщо ви в коментарях підкажете мені ще інші ПС, які можна додати в цей список.
З повагою, Олександр Алаєв